Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان:

ضرورت افزایش سهم کشاورزی از اعتبارات ملی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان گفت: بخش کشاورزی ۱۹ درصد تولید ناخالص ملی و ۲۰ درصد اشتغال کشور را دارد، اما سهم کشاورزی از محل اعتبارات کلان کشور زیر ۵ درصد است و این یک نگاه ملی است و لازم است سهم کشاورزی از میزان توزیع اعتبارات ملی افزایش پیدا کند

ضرورت افزایش سهم کشاورزی از اعتبارات ملی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان دیدار با مدیر کل و معاونین اداره کل امور عشایری استان لرستان اظهار کرد: به‌عنوان مسئول خانواده بزرگ جهاد کشاورزی چند دستور کار را برای خود تعریف کرده‌ام. نخست اینکه شورای کشاورزی را در شهرستان‌ها و با حضور نمایندگان شهرستان در مجلس شورای اسلامی، مدیران مقیم شهرستان و فرمانداران تشکیل داده و به شکل ریز و پروژه‌ای موارد را مورد بحث و بررسی و تبادل نظر قرار داده و در نهایت در حوزه کشاورزی تصمیم گیری کنیم.

نکته دوم اینکه جهت حل و فصل برخی از موارد و موضوعات به ادارات کل تابعه بخش کشاورزی مراجعه و از نزدیک با مسائل و مشکلات احتمالی آن‌ها آشنا شوم. این توفیق حاصل شد در اولین سفر دیداری با مدیر و کارکنان اداره کل امور عشایری استان لرستان داشته باشم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان تصریح کرد  اعتقاد دارم جایگاه عشایر در کشور جایگاه رفیعی است و حافظان امنیت کشور هستند، جامعه عشایری جامعه ای  مولد است که ۲۵ درصد پروتئین کشور را تولید می‌کند و با کمترین هزینه بالاترین بهره وری را دارند.

اسفندیار حسنی مقدم به شاخص توزیع اعتبارات اشاره کرد و گفت: در شاخص توزیع اعتبارات در سطح کلان کشور ایراداتی وجود دارد اعتقاد بر این است که بخش کشاورزی ۱۹ درصد تولید ناخالص ملی و ۲۰ درصد اشتغال کشور را دارد، اما سهم کشاورزی از محل اعتبارات کلان کشور زیر ۵ درصد است و این یک نگاه ملی است و لازم است سهم کشاورزی از میزان توزیع اعتبارات ملی افزایش پیدا کند و این موضوع را در شورای برنامه ریزی استان و به اتفاق مدیرکل امور عشایر و رئیس سازمان برنامه و بودجه مطالبه می نماییم. این روش توزیع اعتبارات هم برای بخش کشاورزی و هم امور عشایری باید تغییر کند که سهم بیشتری از اعتبارات را به این بخش اختصاص دهند ضمن اینکه فقط معطوف به اعتبارات استانی نباشیم در واقع نگاهی هم به اعتبارات ملی داشته باشیم.

وی ادامه داد طی دو سال اخیر ردیف اعتباری توسعه و توازن برای بخش کشاورزی و امور عشایری و چهار شهرستان حذف شده است و دلیل آن این است که به زعم آنان  این چهار شهرستان به رفاه رسیدند اما در جریان سیل ۹۸ این شاخص ها تنزل پیدا کرده‌اند.

این مقام مسئول تصریح کرد باید پیگیر باشیم که ردیف اعتباری توسعه و توازن را مجدداً برقرار نماییم و این امر مستلزم پیگیری از طریق معاونت برنامه‌ریزی است.

 وی در پاسخ به کمبود نیروی انسانی  در ادارات تابعه گفت بنده اعتقاد دارم سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان و ادارات تابعه آن یک خانواده هستند و جهت تامین نیروی انسانی مورد نیاز می‌توانیم رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان بر تامین اعتبار جهت احداث جاده بین مزارع برای عشایر تاکید کرد و گفت از هر ١٠ جاده بین مزارع ۲ مورد آن برای مناطق عشایری تامین اعتبار شده و احداث شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان بر تجمیع مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها و ادارات وابسته طی یک برنامه‌ریزی بلندمدت تاکید کرد و گفت با این کار درهزینه‌های جاری صرفه‌جویی شده ، همچنین دسترسی بهره برداران بخش کشاورزی در مراجعه به مدیریت جهادکشاورزی و ادارات تابعه راحت تر خواهد بود.

دکتر حسنی مقدم به موضوع اجرای پروژه‌های عمرانی در مناطق عشایری و خسارات احتمالی به منابع طبیعی که در برخی موارد باعث ایجاد چالش می‌شود اشاره کرد و گفت هم عشایر حق بهره‌مندی از نیازهای اولیه از جمله جاده دسترسی ، آب و برق را دارند و هم حفظ منابع طبیعی و حفاظت از آن ضروری است که در این راستا لازم است در زمان اجرای پروژه نظارت کامل صورت گیرد.

وی در پایان بر تامین نهاده‌های دامی و آبزی پروری برای عشایر تأکید و دستور لازم را صادر کردند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید