Iranian Agriculture News Agency

تحقق صادرات با راه‌اندازی ویترین زرشک در سفارتخانه‌های ایران

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان در نامه‌ای از وزارت امور خارجه کشور خواسته است برای توسعه‌ صادرات زرشک در سفارتخانه‌های ایران، ویترین زرشک راه‌اندازی شود تا این محصول به مشتریان خارجی بیشتر شناسانده شود و متقاضیان خارجی خرید این محصول افزایش یابد که گویا وزارت امور خارجه نیز با این درخواست موافقت کرده است.

تحقق صادرات با راه‌اندازی ویترین زرشک در سفارتخانه‌های ایران

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان در نامه‌ای از وزارت امور خارجه کشور خواسته است برای توسعه‌ صادرات زرشک در سفارتخانه‌های ایران، ویترین زرشک راه‌اندازی شود تا این محصول به مشتریان خارجی بیشتر شناسانده شود و متقاضیان خارجی خرید این محصول افزایش یابد که گویا وزارت امور خارجه نیز با این درخواست موافقت کرده است.

غلامرضا قوسی اظهار کرد: سالانه حدود ۲۲ هزار تن زرشک خشک در استان تولید می‌شود و بر حسب میزان تولید، مقدار کمی محصول زرشک خراسان‌جنوبی به بازارهای جهانی راه می‌یابد.

وی افزود: بیش از ۱۶ هزار و ۷۲۶ هکتار از سطح زیرکشت باغات استان مربوط به محصول زرشک است که سالانه ۲۲ هزار تن محصول از این باغات برداشت می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی  با بیان اینکه سالانه 6600 تن محصول زرشک در استان بسته‌بندی و 2770 تن فرآوری می‌شود، بیان کرد: سالانه کمتر از دو درصد زرشک خراسان‌جنوبی صادر و بیشتر محصول زرشک در داخل کشور مصرف می‌شود که به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا مصرف آن کاهش یافته است.

قوسی با اشاره به ضربه مهلک کرونا به زرشک‌کاران استان و تمهیدات اندیشیده شده برای جبران بخشی از این ضررها، گفت: هفت غرفه در میادین میوه و تره بار در تهران و مشهد پیش‌بینی و هماهنگی‌های لازم برای توزیع زرشک تازه و خشک انجام شده است.

وی با بیان اینکه به ‌دلیل شیوع ویروس کرونا، خرید و فروش زرشک سخت و کاهش قیمت و رکود بر بازار هم بر مشکلات افزوده است،  اظهار کرد: به صورت تخمینی حدود یک سوم محصول زرشک استان روی دست کشاورزان باقی مانده است.

قوسی ادامه داد: با تعدادی از کارخانه‌های فرآوری و تولید محصولات غذایی بزرگ کشور در حال رایزنی هستیم تا زرشک تازه در اختیارشان قرار گیرد و یک خط تولید به این محصول اختصاص یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی  با اشاره به دیدار انجام شده با رئیس سازمان توسعه تجارت و بازرگانی وزارت صمت و معاون امور اقتصادی وزارت امور خارجه و رایزنی برای صادرات زرشک، یادآور شد: به نماینده مردم قاینات و زیرکوه پیشنهاد دادیم تا برای ارائه تسهیلات ارزان ‌قیمت به زرشک‌کاران، تسهیلات ارزان ‌قیمت برای راه‌اندازی واحدهای فرآوری و استمهال تسهیلات بهره‌برداران زرشک، مصوبه مجلس را بگیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید