Iranian Agriculture News Agency

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورری خراسان رضوی:

کشت قراردادی، راه نجات پنبه

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورری خراسان رضوی گفت: کشت قراردادی راه نجات پنبه است.

کشت قراردادی، راه نجات پنبه

به گزارش خبرنگار ایانا، غلامحسین ساربان، معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در دومین همایش ملی روز جهانی پنبه در کاشمر با اشاره به کشت قراردادی در محصولات مختلف، گفت: کشت قراردادی در محصول چغندرقند اجرا شده و موفق بوده است. 

وی ادامه داد: کشت قراردادی در کلزا نیز شروع شده و به صورت پایلوت در گوجه فرنگی در کرمانشاه هم در حال اجرا است.

وی پیشنهاد کشت قراردادی برای پنبه به صنعتگران این حوزه را داد و افزود: راه نجات ما کشاورزی قراردادی است.

ساربان با افزایش ۴۰ درصدی عملکرد در کشت کلزا نسبت به سال قبل گفت: محصولات اساسی دیگر مانند چغندر قند نیز ۶۶ درصد سطح زیر کشت آن افزایش داشته و در آن محصول پنبه نیز افزایش سطح زیر کشت پنبه را شاهد بوده ایم.

وی ادامه داد: ۳.۵ میلیون هکتار از اراضی استان خراسان رضوی قابل کشت است که در حال حاضر در یک میلیون هکتار آن کشاورزی انجام می شود.

ساربان با اشاره به اینکه در ۱۰ درصد وسعت استان کشاورزی انجام می‌شود، یادآور شد: حدود ۴۴ درصد محصولات زراعی و ۳۲ درصد محصولات باغی است.

وی یادآور شد: در این استان ۱۷ محصول شاخص وجود دارد که ۸۴ درصد درآمد ناخالص بخش کشاورزی را شامل می‌شود.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی، سهم اشتغال بخش کشاورزی استان خراسان رضوی را بیش از ۱۸ درصد عنوان کرد و گفت: اگر کشاورزی پویا باشد صنعت و خدمات نیز پویا خواهند شد.

ساربان درباره  کشت پنبه در این استان پیش‌بینی کرد: استان خراسان رضوی مقام اول در کشت پنبه را به خود اختصاص داده و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تولید این محصول در سال جاری از ۵۴ هزار تن به ۶۲ هزار تن خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه پنبه جزو فندانسیون بخش کشاورزی است و  باید در الگوی کشت گنجانده شود، یادآور شد: البته یکی دیگر از مشکلات موجود در پنبه برداشت محصول است که هزینه بالایی دارد و باید در برداشت این محصول به سمت مکانیزه شدن آن پیش برویم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید