Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل

اجرای طرح یاوران تولید باعث افزایش دانش کشاورزان و بالا بردن عملکرد در واحد سطح شده است

میزان تولید انواع محصولات کشاورزی در زیر بخش های مختلف بیش از 4 میلیون تن می باشد استان اردبیل 778 هزار هکتار زمین زراعی دارد که از این میزان 235 هزار هکتار آن آبی و 515 هزار هکتار آن به صورت دیم است.

اجرای طرح یاوران تولید باعث افزایش دانش کشاورزان و بالا بردن عملکرد در واحد سطح شده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، خلیل نیکشاد که در برنامه زنده رویش در شبکه سراسری سیمای آموزش در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران   حضور داشت، گفت: میزان تولید انواع محصولات کشاورزی در زیر بخش های مختلف بیش از 4 میلیون تن می باشد استان اردبیل 778 هزار هکتار زمین زراعی دارد که از این میزان 235 هزار هکتار آن آبی و 515 هزار هکتار آن به صورت دیم است.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: حدود 1 و یک دهم از اراضی کل کشوراستان اردبیل تشکی می دهد که 3 الی 4 درصد از کل تولیدات کشاورزی کشور را اردبیل تامین می کند .

این مقام مسئول ادامه داد : دو اقلیم متفاوت و دور از هم  شرایط آب و هوایی استان اردبیل را تشکیل می دهد . اقلیم خزری در شمال استان و مرکز و جنوب استان با اقلیم معتدل و سردسیر حاکم است که بیش از 60گونه گیاهی در نواحتی مختلف کشت و زرع و تولید می شود و صنعت دامداری ، زنبورداری وآبزی پروری و تولید گیاهان دارویی با 430 گونه شناسه دار دراین استان تولید می شود

وی افزود: حدود 5 و هفت دهم میلیارد مترمکعب آب از طریق نزولات آسمانی سالانه در استان تولید می شود از این میزان نزولات آسمانی 3 و چهاردهم میلیارد مترمکعب آبهای تجدید پذیر را شامل می شود چالش آب یک چالش جهانی است و کشور عزیزمان و استان اردبیل نیزاز این امر مستثنی نیست و بابخش کشاورزی با مشکل چالش آب دست و پنجه نرم می کند . مبارزه با کم  آبی و خشکسالی راه حل فنی و کارشناسی دارد ورود عالمانه و علم محور و عمل گرایانه و کاربردی راهگشای بسیاری از تنگناها در بحث کمبود آب شده است . گسترش سامانه های نوین آبیاری تحت فشار با جدیت دنبال می شود .

وی ادامه داد: ورود به سیستم تولید محصولات گلخانه ای در فضای بسته یکی از الزامات بسیار مهمی است که تمامی کشورها در سطح جهانی آن را دنبال می کنند در کشور ما نیز سرمایه گذاریهای خوبی درموردآن شده است که نمونه بارز ان توسعه شهرکهای گلخانه ای در نقاط مختلف استان اردبیل است.

این مقام مسئول اضافه کرد : بزرگترین مجتمع گلخانه ای کشور در دو قسمت در سطح 1600 هکتار و همچنین  1000 هکتار درشمال استان در حال احداث است تا کنون 600 هکتار از مساحت این گلخانه ها تکمیل و به متقاضیان از نقاط مختلف کشور و مردم بومی استان واگذار شده است. هدف‌گذاری شده است تا پایان سال جاری 350 هکتار دیگر فضای گلخانه ای تکیمل و در اختیار بهره برداران قرارگیرد . با تکمیل این پروژه های مهم در استان سالانه بیش از 125 هزار هکتار به تولید انواع محصولات کشاورزی اضافه خواهد شد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه سخنان خود افزود: بزرگترین طرح آبیاری تحت فشار خاورمیانه در استان اردبیل اجرا می شود در این استان بیش از 4 میلیون عدد مینی تیوبر سیب زمینی تولید می شود . 100 درصد بذر چغندر قندر و سورگوم کشور در این استان تولید می شود .

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: استان اردبیل با تولید 275 هزار تن شیر رتبه 4 کشوری را داراست . در این استان سالانه 120 میلیون جوجه یکروزه تولید می شود که 70درصد آن صادر می شود .

نیکشاد ادامه داد : با اجرای پروژه مهار آبهای مرزی 43 هزار هکتار به مزارع آبی استان افزوده شده است .

وی ادامه داد 28درصثد تولید ناخالص استان اردبیل ار بخش کشاورزی حاصل می شود . و 35 درصد جمعیت استان اردبیل در روستاها ساکن هستند .

این مقام مسئول افزود: سه دشت حاصلخیز اردبیل ، مشکین شهر و مغان در این استان وجود دارد و قابلیت های منحصر به فرد آن باعث شده است که این استان سومین تولید کننده عسل در سطح کشور باشد .

وی ادامه داد : بیشترین دستگاههای آبیاری مدرن به صورت متمرکز در استان اردبیل بکار گرفته می شود و اجرای طرح یاوران تولید باعث افزایش دانش کشاورزان و بالا بردن عمرکد در واحد سطح شده است .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید