Iranian Agriculture News Agency

واگذاری مدیریت پارک‌های جنگلی چهارمحال و بختیاری به بخش غیردولتی

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: مدیریت این پارک‌ها با اولویت به شهرداری های و دهیارهای منطقه واگذار می‌شود تا بتوان بر حفاظت و حراست از این پارکها و همچنین توسعه آنها اقدامات بیشتر انجام داد

واگذاری مدیریت پارک‌های جنگلی چهارمحال و بختیاری به بخش غیردولتی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، سید اسماعلی صالحی با اشاره به اینکه ۱۸ پارک جنگلی در استان وجود دارد ، گفت: مدیریت این پارکها به بخش غیردولتی انجام می‌شود.

به گفته وی، تا کنون ۱۰ ذخیره‌گاه جنگلی در استان شناسایی شده و تعیین حدود ۱۰ ذخیره‌گاه جنگلی دیگر نیز در استان در دست اجراست.

وی با اشاره به اینکه در سالجاری ۹ برنامه محوری در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری در سطح کشور و استان‌ها برای حراست و حفاظت بیشتر منابع طبیعی در دست اجراست، گفت: حفاظت از جنگل، ارتقاء پوشش گیاهی و توسعه گیاهان دارویی با اولویت مناطق بحرانی، برخورد با تصرفات غیر مجاز، مقابله با قاچاق چوب، زغال و محصولات فرعی جنگل، بالا بردن ضریب امنیت و حفاظت از جنگل  ، اجرای طرح کادستر اراضی ملی و تعیین حدود ذخیره‌گاه‌های جنگلی از مهمترین برنامه های سالجاری است.

وی گفت: تقویت صندوق توسعه منابع طبیعی، اقتصادی کردن فعالیت‌های بهره‌برداران و تولیدکنندگان عرصه‌های منابع طبیعی ، اجرای طرح زراعت چوب و کشت گیاهان دارویی، حفاظت از خاک، توسعه جنگل‌کاری اقتصادی نیز در استان در دست اجراست.

به گفته وی، هم اکنون فرسایش خاک در استان ۲۵ تا ۳۰ تن در هکتار است که برای کاهش این میزان خسارت اجرای طرح‌های آبخیزداری با توجه به توپوگرافی استان ضروری است.

معاون حفاظت اراضی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: سند تک برگی برای نیمی از اراضی ملی استان صادر شده است.

برمک اسلامی با اشاره به اینکه اجرای طرح کاداستر(حدنگار) اراضی ملی بر اساس قانون جامع حدنگار برعهده دستگاه‌های متولی منابع طبیعی و ثبت اسناد است، گفت: امسال تاکنون ۱۳۰ هزار هکتار اراضی ملی استان حدنگاری و تثبت شده در سامانه ثبت اسناد استان ثبت شده است.

به گفته وی، تقویت و بالا بردن ضریب حفاظتی از برنامه‌های اساسی در استان است که در این راستا ۹ فقره قرارداد حفاظتی در استان با اعتباری بیش از ۳۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال و با مشارکت و همراهی شرکت تعاونی جنگل نشینان برای بالابردن ضریب حفاظتی جنگل، مرتع و ساماندهی این اراضی منعقد شده است.

وی به افزایش میزان مشارکت جوامع محلی در حفاظت از جنگل و مراتع اشاره کرد و گفت: امسال ۹ فقره آتش‌سوزی در این عرصه‌ها اتفاق افتاده و ۱۱۷ هکتار دچار حریق شده است.

به گفته وی،میانگین حضور یگان منابع طبیعی در عرصه‌های دچار حریق در استان کمتر از ۱۵ دقیقه و در مناطق سخت‌گذر کمتر از ۴۵ دقیقه است که این امر باعث کاهش خسارت ناشی از آتش‌سوزی و وسعت آتش در این عرصه‌ها شده است.

وی به راه اندازی سامانه ۱۳۹ جهت پشتیبانی و گزارش دهی اشاره کرد و گفت: هم اکنون سامانه ۱۵۰۴ نیز در استان فعال است.

اسلامی از مبارزه با آفات و بیماری در اراضی جنگلی استان به عنوان یک برنامه مهم حفاظتی اشاره کرد و گفت: امسال این طرح در چهار هزار و ۵۲۷ هکتار از اراضی جنگلی استان و با اولویت کانونهای طغیان بیماری و آفت اجرا شده است.

وی از اجرای طرح طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار در مساحتی بیش از  ۲۷۴ هکتار در استان اشاره کرد و گفت: در کارگره آراء علیه که به منظور کم کردن خسارت و افزایش رضایتمندی مردم و پذیرش آراء منابع طبیعی ۲۰۳ فقره رای صادرشده است و ۲۳۱ هکتار پذیرش شده است.

۳۵۰ سازه آبخیزداری در استان چهارمحال وبختیاری در ۲ سال گذشته احداث شده است 

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری  نیز در این نشست با اشاره به اینکه توجه به اجرای طرحهای آبخیزداری یک گام در جهت جلوگیری از تخریب در عرصه‌های منابع طبیعی،کاهش فرسایش خاک، افزایش ذخیره آب‌های زیرزمینی است، گفت:در ۲ سال گذشته ۳۵۰ سازه آبخیزداری در استان اجرا شده است.

محمد محمدی افزود: امسال نیز با تخصیص اعتبار از محل اعتبارات ملی و صندوق توسعه ملی ۱۶۲ سازه جدید احداث خواهد شد.

به گفته وی، امسال از محل اعتبارات ملی و صندوق توسعه ملی اعتبار۲۷ میلیاردریال اعتبار اختصاص داده شده است.

وی اظهار داشت: اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۳۳ حوزه آبخیز و در قالب ۲۳۴ پروژه نیمه تمام و پروژه جدید در مساحتی بیش از ۳۵۴ هزار هکتار تعریف شده است. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید