Iranian Agriculture News Agency

نوروزی بیان کرد:

خوزستان تنها تولیدکننده بذر کلزای هیبرید بهاره کشور

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه نیاز بذری این محصول در استان در حال حاضر ۵۱۰ تن است ادامه داد: استان خوزستان با تولید ۹۶۰ تن بذر کلزای هیبرید بهاره تنها تولید کننده این بذر در کشور است.

خوزستان تنها تولیدکننده بذر کلزای هیبرید بهاره کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، تورج نوروزی سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه سهمیه بذر محصولات پاییزه استان ۳۸ هزار تن است گفت: از ابتدای ماه عملیات بوجاری و ارسال بذار به شهرستان‌ها انجام خواهد شد.

وی افزود: با بیماری که در ارقام چمران ۲ و مهرگان رخ داد به ارقام مقاوم و امید بخش روی آورده شد.

نوروزی با بیان این مطلب که سطح زیر کشت چغندرقند نسبت به سال گذشته ۲ هزار هکتار افزایش یافته دغدغه پیش رو را حمل این محصول استراتژیک عنوان کرد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی در ادامه اظهار داشت: ۹ درصد کشت پاییزه استان به کلزا اختصاص دارد در صورتی که میانگین کشت  این محصول در کشور ۲ و نیم درصد است.

وی با بیان اینکه نیاز بذری این محصول در استان در حال حاضر ۵۱۰ تن است ادامه داد: استان خوزستان با تولید ۹۶۰ تن بذر کلزای هیبرید بهاره تنها تولید کننده این بذر در کشور است.

در ادامه جلسه مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه در سال جاری کشاورزی قراردادی به صورت ویژه از سوی وزارتخانه پیگیری می شود گفت: در سال های گذشته با توجه به عدم وجود این نوع کشت با چالش های فراوانی روبرو بودیم.

محمد قاسمی نژاد گفت: دو گروه کشاورزان و کارخانجات با وجود دیدگاه‌های متفاوت باید نهایت دقت و حساسیت را برای پایداری کشت قراردادی به‌کارگیرند.

وی با بیان اینکه عمده مشکلات در زمان پس از تولید و زمان ورود به بازار می‌باشد اذعان داشت: کشاورزی قراردادی بخش کشاورزی را به بازارهای جهانی سوق می‌دهد و در راندمان تولید نیز بسیار موثر خواهد بود‌.

قاسمی نژاد از رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام درخواست کرد با توجه به مشکلی که در تامین بذر گندم دروم در استان وجود دارد سرریز گندم دروم این استان را به خوزستان اختصاص دهد.

وی همچنین از معاونت زراعت وزارت متبوع خواست نامگذاری و تکثیر ارقام جدید خارج شده از پلاتفرم های طرح ملی گندم بنیان سرعت بخشیده شود چرا که ارقام مقاوم هستند.

قاسمی نژاد تصریح کرد: ۶ رقم جدید در حال حاضر در موسسه موجود می باشد که از هرکدام به میزان ۲ تن موجود است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید