Iranian Agriculture News Agency

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی کشور :

جوان‌سازی بخش کشاورزی با هنرستان‌های‌ کشاورزی

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی کشور گفت: یکی از دغدغه‌های علاقه‌مندان بخش کشاورزی، جوان سازی این بخش است در همین راستا وزارت جهاد کشاورزی در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های خود توجه ویژه‌ای به فعال کردن هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش کشاورزی دارد.

جوان‌سازی بخش کشاورزی با هنرستان‌های‌ کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، علی اکبر مؤیدی روز سه شنبه یکم مهرماه در آیین افتتاح اولین هنرستان دخترانه فنی حرفه‌ای کشاورزی کشور در استان فارس گفت: امروز هم‌زمان 16 هنرستان جدید کشاورزی در سراسر کشور افتتاح می‌شود و در حال حاضر حدود 800 نفر دانش آموز در این هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند.

او افزود: با برنامه‌ریزی‌ها در پنج سال آینده باید 50 هنرستان فنی و حرفه‌ای و کاردانش کشاورزی داشته باشیم تا بتوانیم نیازهای بخش کشاورزی را در آینده برطرف کنیم.

به گفته وی؛ تجربه نشان داده فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های مذکور از دانش و مهارت کاربردی بسیار خوبی برخوردار هستند و پس از ورود به بخش کشاورزی در افزایش کمی و کیفی محصولات  نقش موثری دارند.

مویدی با اشاره به همکاری بسیار خوب وزارت آموزش و پرورش با وزارت جهاد کشاورزی؛ افزود: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به‌عنوان متولی آموزش و ترویج در بخش کشاورزی سعی کرده نقش خود را در این سال‌ها به خوبی ایفا کند و گسترش کیفی و کمی را در توانمند سازی جوانان روستایی و زمینه ورود آنان به بخش کشاورزی را داشته باشد.

بیش از چهار میلیون  بهره‌بردار بخش کشاورزی در کشور فعال هستند

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی کشور گفت: بخش کشاورزی از بخش‌های توانمند و استراتژیک کشور است که امنیت غذایی کشور تامین می‌کند و از این لحاظ بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: چهار میلیون و 200 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در کشور فعال هستند و تامین بالغ بر 125 میلیون تن تولیدات کشاورزی کشور حاصل فعالیت این قشر است.

مویدی با اشاره به اینکه حدود 30 درصد از تولیدکنندگان بخش کشاورزی، کم‌سواد یا بی‌سواد هستند، ابراز کرد: افراد باسواد، سواد آکادمیک و علمی ندارند اگرچه تجربه‌های بسیار فراوانی دارند.

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی کشور با اشاره به اینکه متوسط سن کشاورزان و بهره برداران بالا است، بیان کرد: باید آینده بخش کشاورزی را به سمت جوان کردن ببریم و نیروهایی که در این زمینه مهارت دیده‌اند به بخش کشاورزی وارد شوند و به نوعی مشوق‌هایی ایجاد شوند که افراد جدید بتوانند وارد شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید