Iranian Agriculture News Agency

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

برداشت زیتون سبز (کنسروی) در باغات زیتون استان قزوین آغاز شد

دیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : برداشت زیتون از سطح 9750 هکتار از باغات استان قزوین آغاز شده است .

برداشت زیتون سبز (کنسروی) در باغات زیتون استان قزوین آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، علی اکبری گفت: در سال جاری با توجه به سال نیاور و همچنین خسارت سرمازدگی در بهمن ماه 98 به باغات  مناطق زیتون خیز استان؛ پیش‌بینی می‌شود حدود 21 هزار تن دانه زیتون برداشت شود که تولید محصول نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

وی اظهار کرد: از این میزان سطح زیر کشت 7 هزار هکتار باغات بارور و 2هزار و 750 هکتار غیر بارور است .

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت : در سال  گذشته ؛  26هزار و 800 تن دانه زیتون (53 درصد دانه کنسروی و 47 درصد برداشت دانه روغنی) تولید شده که از  این میزان 2500 تن روغن زیتون تولید شده است .

اکبری افزود : با توجه به مشکلات و آسیب ناشی از ویروس کرونا و فروش زیتون کنسروی سال پیش باغداران و همچنین ماندن محصول در انبارها و کمبود کارگر ؛ پیش‌بینی می‌شود: در سال جاری برداشت دانه زیتون کنسروی کمتر از دانه روغنی باشد.

وی ؛ ارقام موجود در باغات زیتون را؛ ارقام بومی شامل ؛ زرد زیتون ، ماری شنگه ، روغنی محلی ، گردو گلوله ،  ارقام خارجی شامل ؛ مانزانیلا ، سویلانا ، کنسروالیا و همچنین ارقام روغنی شامل ؛ آربکین و کرونایکی که در کشت های متراکم استفاده می شود ذکر کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به اقدامات انجام شده و عملیات باغی در قالب طرح اصلاح ، بهسازی و توسعه باغهای زیتون که همه ساله با تخصیص اعتبار دولتی انجام می شود اشاره کرد و گفت :  در سال 98 و 99 اقداماتی در باغات زیتون استان انجام شده که می توان به عملیات پیوند درختان به میزان 27 هزار اصله ، تغذیه باغات (طرح تلفیقی تغذیه زیتون ) در سطح 70 هکتار ، هرس بازجوان سازی در سطح  50 هکتار ، هرس باردهی در سطح 120 هکتار و تهیه سموم مورد نیاز با آفات درختان زیتون اشاره کرد.

وی اضافه کرد: همچنین توسعه ( احداث باغات جدید زیتون ) در سال 98 و 99 در سطح  230 هکتار اجرا شده است.

اکبری تصریح کرد: برای کنترل آفت مگس زیتون با وجود کلینیک های گیاهپزشکی، اکیپ‌های کارشناسی و ایستگاه‌های پیش‌آگاهی تا مرحله رسیدگی زیتون کنسروی در سطح 2هزار و 190 هکتار مبارزه انجام شده است .

وی افزود: همچنین در همین راستا، 130 هزار کارت زرد و 1000 عدد فرمون و همچنین  پروتئین هیدرولیزات و سموم شیمیایی (طعمه پاشی) در باغات زیتون استان اجرا شده که این امر باعث کنترل خسارت مگس زیتون به دانه های زیتون شده است.

وی خاطر نشان ساخت : پایین بودن محصول زیتون در سال جاری انگیزه ادامه مبارزه و کنترل آفت فوق را در مرحله روغنی کم کرده که  به باغداران توصیه می شود تا پایان مرحله برداشت دانه روغنی ؛ دستورالعمل های کارشناسان مستقر در مراکز جهاد کشاورزی طارم سفلی را جدی گرفته و به کنترل و مبارزه با آفت مگس زیتون در باغات ادامه دهند.

گفتنی است؛ برداشت زیتون کنسروی از اواسط شهریورماه با ارقام زودرس در باغات منطقه آغاز و همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید