Iranian Agriculture News Agency

معاون موسسه تحقیقات علوم شیلاتی:

پرورش آرتمیا در 18 منطقه ایران امکان‌پذیر است

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از امکان پرورش آرتمیا در 18 منطقه ایران خبر داد و گفت: ارومیه و تالاب نمکی میقان اراک از مهمترین این مناطق هستند.

پرورش آرتمیا در 18 منطقه ایران امکان‌پذیر است

به گزارش ایانا به نقل از موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، معاون پژوهش و فناوری موسسه در برنامه زنده رویش در ارتباط با پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی، گفت: با وجود اینکه سالانه صنعت آبزی پروری ایران به ۲۸ تا ۳۰ هزار تن سیست آرتمیا نیاز دارد اما در حال حاضر ۹۵ درصد این محصول از خارج از کشور وارد می‌شود.

دکتر محمود حافظیه، با اشاره به اینکه شرایط پرورش آرتمیا چندان دشوار نیست، افزود: به عنوان مثال، استخر خاکی یک هکتاری بسته به شرایط آب و هوایی منطقه پرورش، در مقطع زمانی ۳ تا ۴ ماه روزانه یک کیلوگرم سیست و ۱۰ کیلوگرم بیومس تولید می‌کند. بنابراین با توجه به قیمت خرید این محصول توسط مزرعه داران میگو، تولید و پرورش آرتمیا می‌تواند اقتصادی باشد.

دکتر حافظیه، عنوان کرد: برای پرورش این موجود باید نمک آب بالای ۵۰ گرم در لیتر بوده اما اگر مقدار نمک پایین باشد، می‌توان به سمت تولید بیومس رفت که این محصول هم اکنون به مبلغ ۵۰ هزار تومان در هر کیلوگرم توسط پرورش دهندگان میگو خریداری می‌شود.

وی، در ارتباط با ارزش غذایی آرتمیا بیان کرد: آرتمیا غذای زنده ای است که تقریباً تمام نیازمندی‌های آبزیانی مانند ماهیان زینتی، میگو و ماهیان خاویاری را فراهم می‌کند؛ برخورداری از ۵۲ درصد پروتئین با قابلیت هضم ۸۰ درصدی و اسیدهای چرب غیر اشباع بلند زنجیره، غذای منحصر به فردی به شمار می‌رود.

به گفته این مقام مسئول، تاکنون ۸ گونه آرتمیا در دنیا شناخته شده که یکی از آنها در دریاچه ارومیه زندگی می کند؛ ضمن اینکه بیش از ۶۰۰ سویه از موجود شناسایی شده که بکرزا بوده و فقط جنس ماده دارد.

دکتر حافظیه، اضافه کرد: موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با پژوهش‌هایی که در این خصوص انجام داده ۱۸ منطقه در ایران را مناسب برای پرورش آرتمیا تشخیص داده که ارومیه و تالاب نمکی میقان اراک از مهمترین آنها هستند.

وی، در پایان تاکید کرد: ادعای انتقال بیماری لکه سفید میگو از طریق آرتمیا نمی‌تواند مبنای درستی داشته باشد، زیرا در مراحل فرآوری، با حذف پوسته سخت آرتمیا عامل بیماری نیز حذف شده و امکان انتقال بیماری به صفر می‌رسد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید