Iranian Agriculture News Agency

اولویت اقدامات پیشگیرانه بر اقدامات مقابله‌ای در حفظ اراضی کشاورزی خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به وظایف ذاتی امور اراضی گفت: در مدیریت امور اراضی این سازمان اقدامات پیشگیرانه بر اقدامات مقابله‌ای اولویت دارد.

اولویت اقدامات پیشگیرانه بر اقدامات مقابله‌ای در حفظ اراضی کشاورزی خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، خدارحم امیری زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه‌ای که با حضور رئیس دادگستری استان و مدیران این سازمان با هدف تعامل با دستگاه قضایی جهت اجرای قاطع قانون حفظ کاربری زراعی و باغی برگزار شد ضمن تبریک آغاز هفته دفاع مقدس اظهار کرد: یکی از وظایف ذاتی و مهم سازمان جهاد کشاورزی استان حفظ اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییرکاربری غیرمجاز است .

وی افزود: استان خوزستان از ظرفیت‌ها و پتانسیل های بسیار خوبی در بخش کشاورزی برخوردار بوده و نقش عمده‎‌ای در تامین نیاز غذایی کشور دارد که موید این مطلب کسب رتبه‌های برتر در تولید انواع محصولات کشاورزی است.

امیری زاده در ادامه تصریح کرد: با توجه به ارجحیت اقدامات پیشگیرانه بر اقدامات مقابله‌ای در حفظ اراضی کشاورزی از هزینه‌های زیاد قلع و قمع و اعاده اراضی به حالت اولیه و تبعات اجتماعی آن جلوگیری بعمل می آید .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بر عدم ارائه خدمات توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان به مستحدثات غیرمجاز تاکید کرد.

در ادامه این جلسه محمد رضا میان آب سرپرست مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: وفق ماده ۱۳ قانون حفظ کاربری، وزارت جهاد کشاورزی مسئول اجرای قانون و آئین نامه های آن بوده که این موضوع در آراء وحدت رویه ۱۵۷ و ۱۵۸ دیوان عدالت اداری نیز تصریح شده است.

وی افزود: ادامه داد : تغییرکاربری های غیرمجاز طی سالیان اخیر به چالشی عمده تبدیل شده و اراضی کشاورزی به جای تامین نیاز غذایی جامعه مورد استفاده غیرکشاورزی عده ای خاص قرار می گیرند. 

میان آب همچنین با اشاره به کانون های بحرانی تغییرکاربری غیرمجاز استان گفت: عمده دلایل تغییرکاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی، ارزش افزوده اراضی کشاورزی پس از تغییرکاربری، عدم برنامه‌ریزی و ساماندهی طرح‌های گردشگری و افزایش چشمگیر درآمد حاصل از تغییرکاربری غیرمجاز است.

سرپرست مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خاتمه اظهار کرد: امروزه با توجه عدم تکافوی امکانات لجستیکی و تخصیص اعتبارات ریالی سازمان های جهاد کشاورزی استان ها موضوع مقابله با تغییر کاربری های غیر مجاز فرا سازمانی شده و  نیازمند هم افزایی دستگاه‌های اداری مرتبط در این خصوص است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید