Iranian Agriculture News Agency

امیری‌زاده از یک احتمال در سال آینده خبر داد

پیش‌بینی کشت قراردادی برنج در استان خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان،در جلسه هماهنگی برداشت برنج کشت قراردادی این محصول را در استان خوزستان پیش‌بینی کرد.

پیش‌بینی کشت قراردادی برنج در استان خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، خدارحم امیری‌زاده، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه هماهنگی برداشت برنج که با حضور نمایندگانی از سازمان صنعت، معدن، تجارت، بانک کشاورزی، انجمن برنج، بخش خصوصی و معاونان و مدیران سازمان برگزار شد، گفت: کشت برنج به عنوان یک محصول استراتژیک برای کشور و استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: در حال حاضر نیز با توجه به صدور مجوز و وجود ظرفیت های مناسب در استان، کشت برنج 2 سال است که در خوزستان انجام می شود.

امیری زاده در ادامه ضمن اشاره به برگزاری جلسات بر لزوم هماهنگی و برنامه‌ریزی تا قبل از آغاز برداشت این محصول تاکید و تصریح کرد: طبق بررسی ها و آمارهای موجود امسال نیز تقریبا معال سال قبل کشت برنج انجام شده و پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری معادل 500 هزار تن برنج سفید برداشت شود.

وی با بیان این مطلب که خوزستان، استانی است که در طول سال کشاورزی و کشت انواع محصولات در آن جریان دارد بیان کرد: مهمترین فصول کشت برای ما فصل پائیز و تابستان بوده که در این استان تقریبا 20 تا 30 درصد کشت پائیزه قبل از برداشت محصولات تابستانه آغاز می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین ضمن اشاره به مشکلات سوخت در زمان برداشت گفت: خوزستان استانی است که از تراکم کشت بالایی برخوردار بوده و نباید در زمان برداشت با مشکل سوخت مواجه باشد که این مهم را به یکی از نگرانی های ما در سازمان و کشاورزان سخت کوش تبدیل کرده است.

امیری زاده در ادامه ضمن اشاره به صادرات برنج عنوان کرد: در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان کشورهای تولید کننده برنج از صادرات این محصول خودداری می‌کنند بنابراین کشت برنج نعمتی خدادادی است که در این شرایط در اختیار استان قرار دارد و باید برای تداوم کشت و تولید بیشتر و بهتر این محصول تلاش کنیم.

وی بر تشکیل کارگروه برنج در استان تاکید و اظهار کرد: این کارگروه وظیفه آنالیز کامل کشت برنج به صورت منطقی را بر عهده خواهد داشت و اعضای آن ضمن بررسی مشکلات، پس از آنالیز قیمت توافقی برنج را تعیین خواهند کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که کشت برنج برای کشاورزان استان یک کشت اقتصادی محسوب می شود گفت: در حال حاضر این استان برنج 13 میلیون نفر را تولید می کند و این در حالی است که نیاز استان حدود 200 هزار تن است.

امیری زاده بر قطع دست دلالان از برنج استان تاکید و اظهار کرد: در حال حاضر دستگاه‌های خشک کن با ظرفیت 600 هزار تنی در استان در حال فعالیت هستند که می توان با برنامه ریزی و مدیریت این خشک کن‌ها ضمن کمک به کشاورزان دست دلالان را از برنج استان قطع کرد.

وی ضمن اشاره به ظرفیت و پتانسیل‌های استان در زمینه کشت برنج اظهار کرد: با توجه به این ظرفیت ها و همچنین صدور مجوز کشت برنج برای خوزستان پیش بینی می شود این محصول در سال آینده به صورت قراردادی کشت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خاتمه از تسهیل روند اعطای تسهیلات سرمایه در گردش در استان خبر داد. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید