Iranian Agriculture News Agency

همزمان با 31 شهریور آغاز هفته دفاع مقدس، بخشی از خاطرات "ابوالفضل حسن بیگی" منتشر شد؛

ناگفته‎های فرمانده قرارگاه حمزه سید الشهدا (ع) پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد در دوران دفاع مقدس

همزمان با 31 شهریور آغاز هفته دفاع مقدس، بخشی از خاطرات منتشر نشده "ابوالفضل حسن بیگی" فرمانده قرارگاه حمزه سید الشهدا (ع) پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد در دوران دفاع مقدس که توسط اداره کل امور ایثارگران تهیه شده است را می خوانید:

ناگفته‎های فرمانده قرارگاه حمزه سید الشهدا (ع) پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد در دوران دفاع مقدس

*خلاصه ای ازنحوه عملیات کربلای 10 را با ذکر مناطق آزاد شده و عملکرد واحدها را برای ما بیان فرمائید؟ -ارتفاعات زیادی در عملیات کربلای 10 آزاد شد. ارتفاعات سرگلو، و ارتفاعات ژوسیو، ارتفاعات اسپیدارقشم وگلام، بلام و همچنین چندین روستا بود که ازجمله: روستاهایی که الان درذهنم است: روستای مرو، روستای شاهنخسته، وروستای بولام و چندین روستای دیگه که الان نامشون در ذهنم نیست، آزاد شد. خلاصه عملیات که همین چند ارتفاعی که نام بردم که دراین مناطق عملیات شد. و نیروهای عمل کننده از برادرهای سپاه لشکر حضرت ابوالفضل و لشکر 11 امام علی (ع) و یک گردان از لشکرامام حسین بود و لشکرهای 25 کربلا: ثارالله، المهدی اینها مجموعه لشکرهایی بودند که هرکدام یک گردان و دوگردان در منطقه حاضر کردن. همچنین لشکرهای ویژه لشکر 5 نصر و لشکر ویژه شهدا. اینها به ترتیب یک گردان و حداقل دوگردان در منطقه وارد کردند. وعملیات کردند جهادهایی که خدمتتون عرض کردیم. چهار جهاد در منطقه داشتیم. جهاد استان سمنان، گردان حضرت معصومه قم و جهاد گردان ذوالفقار استان زنجان و گردان الغدیر استان همدان و واحد مهندسی بودند.

*مسئولیت این گردان ها در انصار کربلای 10 را برای ما بیان کنید؟

-مسئولیت این گردان ها احداث پل ها بود. احداث بر روی ارتفاعات که آمارش الان دقیقا یادم نیست، حدود بیش از 8 کیلومتر احداث جاده داشتند و ترمیم و نگهداری همین جاده ها و احداث سنگر بر روی ارتفاعات برای نیروهای رزمنده و احداث سایت هایی برای خودروها، تانکها وتوپخانه ها بود. احداث مواضع توپخانه، احداث پناهگاه ها بود و مقرهایی برای رزمندگان اسلام.

*لطفا خاطراتی که دراین عملیات بنظرشما می رسد برای ما بیان فرمائید؟

-عملیات از اول تا به آخر همه اش برای انسان خاطره هست. برخوردهایی تازه وتازگی ها برای انسان بوجود می آورد اما یکی از خاطراتی که برای همه نیروها مخصوصا برای فرماندهان عزیز سپاه از قرارگاه تا لشکرها و تیپ ها خیلی جالب بود و به عنوان یک خاطره سرنوشت ساز بود و حداقل این که حرکت حرکتی بود که دشمن شروع کرد. می شود ذکر کرد که اون حرکت به موقع و بجا و شجاعانه و با شهامتی که برادران عزیز جهاد زنجان که فقط در جمهوری اسلامی یک انسان می تواند از جهاد نامی برده باشد و آن حضرت امام که با اون قدسیه شان آن طور از جهاد تعریف کردند که در سخترین شرایط سنگر رزمندگان اسلام را درست می کنند. این برادرها علاوه بر این که در سخترین شرایط به احداث جاده مشغول بودند ما شاهد این مطلب بودیم که دشمن از آغاز عملیات تا پایان عملیات زمانی که دیگر مایوس شد از پاتک زدن و حرکتی که انجام بدهد ما دیدیم سعی می کردند که مهندسین نتوانند عملیاتشان را انجام بدهند و به لحاظ اینکه تردد بکنند و نمی توانستند در مناطق بایستند. جاده شاهرگ حیاتی است در منطقه. خاکریز در منطقه جنوب، که در جنوب لازم است که حتما خاکریزی احداث بشود که رزمندگان پشت خاکریز سنگر بگیرند و استقرار پیدا کنند و پاتک های دشمن را سرکوب کنند. جاده همان چهارحرفی است که به منزله همان خاکریز در جنوب است و طبیعی است که ما در هر منطقه نتوانیم جاده را به سرقله و سرارتفاع برسانیم و یا پلی را احداث بکنیم. رزمندگان وقتی با مشکلات روبرو می شوند و مجبور می شوند که به عقب برگردند و یا حداکثر مدتی که می توانند دشمن را در منطقه نگهدارند با تلفات و فشارهای بسیار زیادی مواجه می شدند. این برادرها در طول این تاریخ عملیات کربلا 10 و علیرغم همه فشارهایی که دشمن به اینها وارد می کرد وآتش پرحجم و سنگین توپخانه که روی آنها بود. تعدادی شهید و تعدادی مجروح دادند. تعدادی هم بلدوزر. اما ماموریتشان را به قوه الهی انجام دادند و جاده را به نوک قله ارتفاع رساندند و در بعضی از مناطق هم که احتیاج به خاکریز داشت، احداث کردند اما نکته ای که جالب توجه همه برادرها بود، در یکی از روزها دشمن به یکی از ارتفاعات، ارتفاع بلام پاتکی زد و در زیر ارتفاع، برادرها مشغول احداث جاده سازی بودند. از آنجایی که نیرو در منطقه کم بود و فشار آتش سنگین و نیروهای زیادی از کماندوها داشتند. دشمن به نوک قله آمد. در این ارتفاع 4 نفر بودند؛ فرمانده گردان بود. معاون فرمانده گردان بود و 2 تا از راننده های بلدوزرش بودند که سالم بودند و اینها سلاح بدست گرفتند و به نوک قله هجوم بردند و دشمن را عقب زدند و 48 ساعت ارتفاع را در اختیارداشتند که همه ما فکر می کردیم که اینها مفقود شدند به لحاظ این که ارتباطشان قطع شده بود. جالب توجه بود که هیچ کس نمی دانست که این ارتفاع آتش داشتند به لحاظ اینکه احتمال می دادند که دشمن تو قله هست و آنها هم آتش سنگینی روی ارتفاع داشتند ولی مجموعا 48 ساعت این ارتفاع را نگهداشتند و بعد از 48 ساعت برادرهای سپاه متوجه شدند که این ارتفاع در اختیار برادران جهادگر هست که این خاطره بسیارخوبی بود که در منطقه قرارگاه مطرح شده و همه به عنوان یک خاطره تاریخی ازش یاد می کردند که به خصوص برادرهای جهاد هم بدانند این مطلب که علاوه بر این که برادران عزیز جهادگرشان در خط مقدم به کار مهندسی رزمی می پردازند. در زمان های استثنایی سلاح بدست می گیرند و ما مواردش را در چندین عملیات دیدیم که در این عملیات هم به عنوان یک نکته تاریخی و خاطره جالبی بود که می شود از آن یاد کرد.

*حاج آقا بفرمائید که از چه تاریخی انجام ماموریت در عملیات نصر 4  به شما ابلاغ شد و به چه دلیل از عملیات ها مطلع شدید؟

-همانطوری که در کربلا 10 عرض کردم اهداف کربلای 10 این بود که به لحاظ یکسری مشکلات عملیات متوقف شد و بعد از چند روزی قرار بود تجدید قوا بشود و تصمیم جدید بگیریم که آمادگی بیشتری پیدا کنیم و بعدا عملیات انجام بشود که ما پیوسته در همین کربلای 10 مطلع بودیم و در جریان بودیم از این منطقه برنامه ریزی های ویژه ای هم داشتیم.

*قبل از عملیات نصر 4 درجلسات با مسئولین سپاه و لشکر چه هماهنگی هایی داشتید؟

-درعملیات نصر4 باز در کربلای 10 اصلا ارتش حضور نداشت و فرماندهی عملیات در دست سپاه بود. در اینجا باز با مهندس رزمی قرارگاه خاتم الانبیاء هم حضور نداشتند ما با برادرهای فرماندهی عملیات آقای شوشتری یک همکاری هایی داشتیم و کارها مشخص بود وتعیین شده بود و برادرها هم برای شناسایی جاده نیاز به آمادگی داشتند و آماده سازی عملیات که قرار بود بچه ها انجام دهند.

*چه مسئولیت هایی اصلی قرارگاه خاتم در عملیات نصر 4 به جهاد واگذار کرد؟

-هیچ عملیاتی در قرارگاه خاتم واگذاری نشد و از طریق فرماندهی عملیات سپاه ابلاغ می شد.

*چه فعالیت هایی قبل از عملیات نصر 4 جهت آمادگی سازی منطقه ازسوی گردان انصار و واحد قرارگاه های جهاد صورت گرفت لطفا با ذکر آمار و نشانه های جغرافیایی برای ما بیان بفرمائید؟

-کارهایی که در قبل از عملیات نصر 4 انجام شد و برای آماده سازی یکی تعریض جاده اصلی به عنوان جاده عقب از منطقه بوالحسن و چومان به منطقه بلام باز به طرف پاسگاه پلیس بود که جاده عقب زیاد تردد می شد. همچنین احداث پل هایی که مسیر نیاز داشت ترمیم و شن ریزی و تعریض جاده و تعریض و اصلاح پیچ ها و اصلاح شیب های جاده سه راهی شهید کاوه که طرف ارتفاع بگام و همچنین تعریض جاده بگام به اسپیدار و تعریض مسیر شوشو و تعریض و ترمیم و احداث جاده شوشو به سرگلو. شوشو به قشم و احداث جاده قشم و ترمیم قسمتی از جاده قشم و همچنین کارهایی که در منطقه در احداث سایت خودروها وتانک ها، توپخانه ها و یک سری ماموریت هایی که از طریق لشکرها هماهنگ شد که به گردان ها اعلام شد و گردان ها مشغول انجام دادند شدند.

*چه گردان هایی از سوی جهاد در این عملیات شرکت داشتند؟

-در عملیات نصر 4 در منطقه باز تغییر روش داده شد. مسئولیت منطقه بر عهده برادرهای قرارگاه مهندسی رزمی کربلای جهاد بود که در واقع برعهده برادرمان روح الامین بود و گردان های مامور به این قرارگاه گردان الغدیر جهاد استان همدان و جهاد استان زنجان و جهاد فارس و جهاد استان اصفهان و جهاد استان مازندران در این منطقه بودند که داشتند فعالیت می کردند.

*گردان های جهاد با کدامیک از این لشکرها و تیپ های سپاه و ارتش مامور به همکاری شدند؟

-باز در این منطقه با توجه به وضعیت منطقه در آغاز عملیات ما گردان هایی را به لشکرها مامور کردیم که صرفا در آماده سازی و شروع عملیات برادرها با هم همکاری می کردند ولی در حین عملیات و شروع عملیات و پیشرفت آن مرحله به مرحله عملیات باز با گردان ها و لشکرها تعویض می شدند و مامور می شدند ولی عمدا به لحاظ ویژگی های خاص که دراین منطقه داشت گردان ها به صورت منسجم و ماموریت ها را از طریق خود قرارگاه کربلا می گرفتند و ماموریت ها در مناطق مختلفی بود.

*لطفا در مورد قرارگاه های فرماندهی که مسئولیت هدایت واحدهای عملیاتی را داشتند توضیح دهید و بفرمائید چه کسانی درآنجا حضورداشتند؟

-قرارگاه عملیات نجف اشرف بود که در آن منطقه انجام می دادند آقای شوشتری بودند و از جهاد هم براد روح الامین و تعداد زیادی از عناصر قرارگاه در آن منطقه حضور داشتنند و عملیات را همانطوری که مطلع هستند تا ساعت 2 بامداد یکشنبه شب 31 خرداد انجام دادند.

*اهداف از پیش تعیین شده عملیات نصر 4 را شرح دهید؟

-اهداف از پیش تعیین شده همین اهدافی که در عملیات نصر 4 فتح شد که تقریبا صددرصد به اهداف اصلی رسیدیم که اهداف ارتفاع ژاژینه و ارتفاعات مجاور پاسگاه پلیسی آزادسازی خود پاسگاه پلیسی. آزاد سازی جاده و پاسگاه پلیس به شهرک ماعوت و آزادسازی شهرک استراتژیک ماعوت و جلوی ارتفاع قشم و یال قشم و بخش وسیعی از دشت ماعوت آزاد شد.

*عملیات در چه محورهایی انجام شد و ذکر محل جغرافیایی آن برای ما بیان فرمائید؟

-عملیات از دو منطقه آغاز شد که یکی ازبالای بلدم وجاده قدیمی مال خود عراق بود و به شهرک ماعوت منتهی می شد و جاده ای دیگه که روی ارتفاع قشم به طرف شهرک ماعوت. و همه در یک محور بود و محور دیگه پاسگاه پلیس در محور شهرک ماعوت زیر ارتفاعات گلام وبلام طرف شهرک ماعوت و ارتفاعات ژاژیله و دشت ماعوت. پاکسازی پاسگاه پلیس و اطراف پلیس به مجاور رودخانه چومان و یال قشم.

*خلاصه ای از نحوه عملیات نصر 4 را با ذکر مناطق آزاد شده و عملکرد گردان ها برای ما بیان بفرمائید؟

-عملیات نصر 4 که انجام شد. لشکرهایی از برادران سپاه و بسیج بود. ارتفاعات ژاژیه در پاسگاه پلیسی را لشکر ویژه قدس سپاه ماعوت، دشت ماعوت و یال قشم را لشکرهای امام حسین(ع) وثارالله و المهدی برای پاکسازی و فتحش عملیات انجام دادند و جهادهای ما هم بدین شکل در خدمت رزمندگان اسلام به احداث جاده خاکریز وترمیم جاده در منطقه مشغول به فعالیت شدند.

*مسئولیت گردان های انصار در عملیات نصر4 را برای ما بیان کنید؟

-مسئولیت گردان های انصار در عملیات نصر4 جاده ای که از پاسگاه پلیس از سه راهی شهید کاوه به طرف شهرک ماعوت می رفت. این جاده به لحاظ این که در مجاور ارتفاعات قشم- قنیشی ارتفاعات گرنشی- حاشیه رودخانه دشمن قرارداشت این جاده به جهاد همدان وجهاد استان مازندران واگذار شد و احداث خاکریز و قسمتی هم به برادران سپاه واگذار شد و احداث خاکریز و نگهداری جاده. جاده ای ازبلام. جاده ای ازقدیمی دشمن به شهرک ماعوت را باز به برادران اصفهان یعنی پاکسازی وخاکریزهایی که دشمن زده بود. ترمیم پاکسازی خاکریزها وجاده ای از قشم به طرف شهرک ماعوت را برادرهای جهاد استان فارس احداث کردند و ماموریت خاکریزهای درجلوی دشت ماعوت خط پدافندی رزمندگان اسلام بود، به برادران جهاد اصفهان ابلاغ شد وانجام وظیفه کردند و همچنین جاده ای در مجاورت جاده آسفالت شهرک ماعوت که دشمن از دست ما گرفته بود، رویش دید داشت، از طرفی سمت تیر داشت و آتش شدیدی روی آنها داشت. تردد برای رزمندگان به سختی انجام می شد. جاده ای در مجاورت این جاده که در دید نباشد باز برادرهای اصفهان به خط مقدم احداث کردند و همچنین چند ردیف خاکریز بود که باز در حین عملیات مشترکا جهادهای فارس- اصفهان وهمدان به صورت خاکریزهای دوجداره وخاکریزهای خط اول ودوم وسوم احداث کردند. همچنین ترمیم جاده هایی که درمنطقه وجود داشت.

*لطفا خاطراتی که درعملیات نصر4 به نظر شما می رسد را برای ما بیان کنید؟

-در عملیات نصر4 خاطره زیاد داریم که یکی ازخاطرات خیلی شیرینی بود که خود افسر عراقی سرتیپ فرمانده تیپ منطقه اعلام می کرد و آن حرکت به موقع وسریع رزمندگان اسلام در این عملیات بود که صددرصد غافلگیری را برادران عزیز اجرا کرده بودند و در همان ساعت اولیه عملیات کلیه خطوط و مناطقی که برنامه ریزی شده بود برای عملیات، آزاد شد و دشمن سقوط کرد و با یک حرکت سریع و سازماندهی شده، قرارگاه تیپ دشمن سقوط کرد که فرمانده تیپش و فرمانده گردانش وافسرهایش دست رزمندگان اسلام اسیر شدند و در این عملیات چیزی که به عنوان خاطره تاریخی و ارزشمند هست، حرکت برادران رزمندگان اسلام بود که ما پیش بینی می کردیم که حداقل سه روزطول بکشد وقرار بود جاده احداث کنند. خاکریز بزنند و به خطوط مقدم بروند ولی خوشبختانه برادرها با عشق وعلاقه اتکاء به خداوند بزرگ در همان آغاز عملیات برادران، رزمندگان به خط مقدم رفتند وخاکریزها را درساعت های اولیه عملیات،  احداث کردند که در روز بعد که دشمن می خواست حمله بکند دیگر قادر نباشد. برادرها پشت خاکریزها قرارگرفتند و از مواضع آزاد شده دفاع کردند .

* در پایان اگر مطلب خاصی بنظرتان می رسد و اگر پیامی برای امت شهید پرور و نسل های آینده دارید، بفرمائید؟

-ما کوچکتر از آنیم که برای عزیزان ملت شهید پرور ایران پیامی داشته باشیم. ما به عنوان یک خدمتگزار و به عنوان یک سربازکوچک که انشاء الله خداوند قبول بکند حرکت ما را، مخصوصا به برادران عزیز جهادگرم خواسته ای دارم که در این برهه از زمان با توجه به وضیعت ویژه ای که برای جمهوری اسلامی و برای ملت شهید پرور ما بوجود آمده و ما باید امروزه موقعیت حساس و استراتژیکی استفاده های مطلوب و بهتری ببریم و ما هیچ مشکلی نداریم از این که به قوه الهی صددرصد رزمندگان به پیروزی می رسند و کربلا فتح می شود و بسوی قدس ملت شهید پرور ایران می روند که انشاء الله قدس هم بدست اسلام و مسلمین فتح می شود. ما از اخبار و از آیات و احادیثی که بدست آوردیم، بزرگان ما رهبران دینی و مذهبی ما بما گفتند و امام فرمودند این جنگ به پیروزی می رسد اگرهمه ما دست برنداریم از جنگ و به جبهه نرویم یعنی ماها ضرر کردیم و زیان بردیم. خداوند وعده داده که مسلمین به پیروزی می رسند و مستضعفین حاکم می شوند. من هم به عنوان یک سرباز کوچک اسلام انشاءالله خدا قبول بکند. به همه دوستان و عزیزان مخصوصا به برادران جهادگر پیام می دهم که از این فرصت های ویژه ای که بدست ما رسید و از این فرصت های بسیار بسیار ارزشمندی که بدست ما رسیده به نحواحسن استفاده بکنیم و همه به هم تذکر بدهیم و به همراه هم همدیگر را هدایت بکنیم و راهنمایی بکنیم که از این خرمن پر برکت فیض بیشتری ببرند. و امیدوارم که آنهایی که در پشت جبهه هستند و نیروهایی هستند که به عنوان پشتیبان این عزیزان هستند به نحو احسن وظیفه و تکلیفشان را انجام بدهند و آنهایی که توان و قدرت جسمی دارند خودشان را درجبهه ها حاضر کنند که ازفیض بیشتری بهرمند بشوند .من به همه عزیزان سلام می رسانم و از همه التماس دعا دارم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید