Iranian Agriculture News Agency

خرم خبر داد:

تامین 220هزار تن نهاده های دامی برای عشایر

مدیر عامل اتحادیه تعاونی عشایری دامداران متحرک از تامین 220هزار تن نهاده های دامی در چندماه گذشته خبر داد.

تامین 220هزار تن نهاده های دامی برای عشایر

به گزارش خبرنگار ایانا، فضل خرم مدیر عامل اتحادیه تعاونی عشایری دامداران متحرک ایرانیان امروز در نشست خبری با اشاره به ظرفیت تولید 190 هزار تن گوشت عشایر، گفت: 220 هزار تن نهاده دامی در چند ماه گذشته تأمین شده است.

وی یادآور شد: سه درصد سهم تولید ناخالص داخلی در دست عشایر بوده در حالی که جمعیت آنها کمتر از ۱.۵ درصد جمعیت کشور است.

خرم ادامه داد: ۲۱۳ هزار خانوار عشایر با جمعیت یک‌میلیون و ۱۸۶ هزار نفر در کشور زندگی می‌کنند که دارای ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام هستند و تولیدات آنان در شیر به۳۳۰ هزار تن و در محصولات زراعی و باغی به  یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تن می‌ رسد.

وی با انتقاد از مشکلات در تأمین نهاده‌های دامی و اختصاص ارز برای واردات این محصولات، گفت: این مشکلات سبب شده تا قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم دام زنده تا ۴۲ هزار تومان افزایش‌یابد.

وی افزود: برای واردات 9 هزار تن جو وارداتی  با ارز 4200 تومانی 6 ماه است که در صف انتظار  هستیم اما هیچ ارزی به ما اختصاص داده نشده است.

خرم با اشاره به اینکه دولت مقرر کرده تا در شرایط فعلی به‌جای جو به دامداران کنسانتره و خوراک دام تحویل داده شود، تصریح کرد: این امر موجب صرفه‌جویی مصرف خوراک و افزایش عملکرد خواهد شد. 

خرم در پایان با تاکید بر قیمت مناسب برای عرضه محصولات پروتینی، بیان کرد: اگر دولت به دنبال جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و عرضه محصولات پروتئینی با قیمت مناسب است باید نهاده‌های تولید  با قیمت مشخص‌شده به دست دامداران برسد.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید