Iranian Agriculture News Agency

طرح فراز در ۲۰ هکتار از تاکستان‌های فاروج اجرا می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی فاروج گفت: امسال طرح فراز در ۳۰ هکتار از تاکستان های این شهرستان اجرا می‌شود که پرونده متقاضیان این طرح برای دریافت تسهیلات تشکیل شده است.

طرح فراز در ۲۰ هکتار از تاکستان‌های فاروج اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، حبیب الله مقتدر گفت: با اجرای این طرح، سطح تاکستان های دارای طرح فراز به ۴۸ هکتار می رسد.

وی با اشاره به سفر اخیر استاندار خراسان شمالی به این شهرستان که با محوریت محصول انگور و زعفران انجام شد، گفت: برای تکمیل چرخه تولید و رونق اقتصادی مقرر شد اعتبار بیشتری به فاروج اختصاص یابد که طرح فراز هم مشمول این اعتبار است.

مقتدر  سطح زیر کشت انگور شهرستان را سه هزار و ۶۰۰ هکتار عنوان کرد و افزود: بخش خبوشان و شهر تیتکانلو با یک هزار و ۷۵۰ هکتار بیشترین سهم از سطح زیر کشت را دارد.

وی روش تولید انگور در شهرستان را عمدتا به صورت خزنده و پاچراغی عنوان کرد و افزود: افزایش هزینه های کارگری، کاهش عمر اقتصادی،کیفیت و کمیت محصول به دلیل عدم نفوذ نور کافی در تاج، کاهش کیفیت محصول در صورت وقوع بارندگی های آخر فصل در زمان رسیدگی میوه از معایب عمده تربیت تاکستان ها به روش سنتی است

مقتدر گفت: برای اقتصادی تر شدن کشاورزی، مکانیزه کردن آن ضروری است و طرح فراز با توجه به مزایای آن در افزایش عملکرد به واسطه افزایش نوردهی، هوادهی و کنترل آفات و بیماری ها، کاهش هزینه ها به واسطه کاهش استفاده از نیروی کار و افزایش مکانیزاسیون، افزایش کیفیت محصول و کاهش احتمال سرمازدگی بهاره در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: به ازای هر هکتار، مبلغ ۹۰۰ میلیون ریال تسهیلات با نرخ چهار درصد برای اجرای طرح فراز به تاکداران اعطا می شود.

مقتدر گفت: با اجری طرح فراز در تاکستان ها تا سه برابر افزایش عملکرد رخ می دهد و از ۱۶ تن برداشت در هر هکتار به ۳۰ تن می رسد

وی افزود: فاروج با داشتن ۲۱ درصد باغ های انگور استان ، ۲۶ درصد تولید  انگور استان را دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان، تعداد ارقام بومی این محصول در باغ های شهرستان را ۱۰ نوع عنوان کرد و گفت: امسال ۱۶ رقم جدید داخلی و خارجی از سوی مدیریت باغبانی استان در یکی از باغ های شهرستان سرشاخه کاری شده است تا با توسعه  تنوع ارقام این محصول اقتصادی تر شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید