Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین :

بزرگ ترین مزرعه کنجد فارس در قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین از به گُل نشستن بزرگ ترین مزرعه یکپارچه دانه روغنی کنجد در این شهرستان خبر داد و گفت: این مزرعه در یک قطعه ۵۵ هکتاری و در بخش افزر شهرستان قیروکارزین واقع شده است.

بزرگ ترین مزرعه کنجد فارس در قیروکارزین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی همتی تصریح کرد: سطح زیر کشت کنجد علی رغم پیش بینی های ابتدای فصل کاشت نسبت به سال گذشته از افزایش 15 درصدی برخوردار و به بیش از 930 هکتار رسیده است.

به گفته وی؛ با توجه به تامین آب مورد نیاز  کشت تابستانه کنجد در برخی از مزارع با رها سازی آب از سد سلمان فارسی قیروکارزین و همت کشاورزان این افزایش سطح رقم خورده است.

او با بیان اینکه عملکرد مزارع کنجد در این شهرستان نزدیک به 1200 کیلوگرم در هکتار است، افزود : پیش بینی می شود بیش از 1100 تن کنجد در مزارع قیروکارزین تولید و روانه بازار مصرف شود. 

این مقام مسئول ابراز کرد: مزارع کشت های تابستانه توسط مدیران پهنه و کارشناسان ستادی مستمر پایش و به منظور بهبود عملکرد در این مزارع نهاده های یارانه دار به آن تخصیص یافته است.

وی ضمن بیان اینکه بر اساس آخرین آمار ها قیروکارزین با20 درصد تولید کل محصول کنجد استان فارس از عمده تولید کنندگان کنجد در این استان است، ابراز کرد: به منظور کاهش مصرف  آب کشاورزی توسعه کاشت کنجد از سالیان گذشته به عنوان کشت جایگزین  مورد توجه کشاورزان و جهاد کشاورزی بوده است.

به عقیده او؛ کشت کنجد به خوبی جایگزین  محصولات پر آب بر مانند ذرت شده است و در صورت وجود بازار متعادل برای خرید این محصول و توسعه مکانیزاسیون برداشت آن، کشت کنجد بیش از این نیز توسعه خواهد یافت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین بر موضوع مهم خاک ورزی حفاظتی در کشت کنجد تاکید کرد و گفت: عمده کشت کنجد در این شهرستان به صورت بی خاک ورزی یا کم خاک ورزی انجام شده است که نقش مهمی در جلوگیری از فرسایش و حفظ رطوبت خاک دارد.

به گفته همتی؛ در عملیات خاک ورزی حفاظتی با توجه به باقی ماندن 30 درصد از بقایای گیاهی کشت قبل، رطوبت ذخیره شده در خاک که تقریباً همیشه بحرانی‌ترین عامل در تولید محصولات است، افزایش  داشته و بهبود عملکرد محصول را در پی دارد افزون بر این موجب افزایش مواد آلی خاک می شود.

به دلیل نبود کارگاه های فرآوری کنجد در شهرستان قیروکارزین، محصول تولیدی  به صورت خام توسط واسطه ها خریداری و به تمام نقاط کشور ارسال می شود.

قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع است.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید