Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی تنکابن:

مگس میوه در 3800 هکتار از باغ های تنکابن ردیابی شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن از ردیابی مگس میوه مدیترانه ای در 3 هزار و 800 هکتار از باغات این شهرستان در پنج ماهه نخست امسال خبر داد.

مگس میوه در 3800 هکتار از باغ های تنکابن ردیابی شد

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، ابراهیم کاویانی با بیان اینکه مگس میوه مدیترانه‌ای یکی از آفات مهم و خطرناک است، اظهار کرد: این آفت چندنسلی است و در شرایط مساعد می‌تواند در تمام طول سال زاد و ولد کند.

وی درباره چگونگی خسارت مگس میوه مدیترانه‌ای گفت: مگس ماده در پوست میوه تخم‌ریزی و لارو از گوشت میوه تغذیه می‌کند که در اثر لارو یک نوع لهیدگی و تغییر رنگ در میوه دیده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن تغییر رنگ در محل تخم‌ریزی مگس بر روی میوه، پوسیدگی میوه در اثر تغذیه لارو آفت و ریزش شدید و نابه‌جای میوه را از دیگر علائم خسارت این آفت برشمرد.

کاویانی درباره کنترل آفت مگس میوه مدیترانه‌ای اظهار کرد: نصب تله‌های جلب‌کننده یا تله‌های زرد چسبنده در باغات آلوده، جمع‌آوری و معدوم کردن میوه‌های آفت‌زده و مشکوک با غرقاب کردن در ظروف بشکه‌ای حاوی آب و مشتقات نفتی، مدفون کردن میوه‌ها در عمق بیش از 50 سانتی‌متری خاک، سوزاندن میوه‌های آفت زده، محلول‌پاشی تنه و سرشاخه‌های اصلی درخت به‌ویژه قسمت‌های آفتاب‌گیر درخت با پروتئین هیدرولیزات 2 تا 3 درصد به همراه سم مالاتیون با دوز دو در هزار، از راهکارهای کنترل این آفت است.

این مسوول با اشاره به اهمیت برداشت تمامی میوه‌ها مانند نارنگی، پرتقال، لیمو، نارنج، خرمالو و ازگیل قبل از فصل زمستان از سطح باغ، تاکید کرد: باغداران از نقل و انتقال میوه‌های آفت‌زده جلوگیری و نسبت به انجام مبارزه زراعی در فصل سرما و پابیل کردن سایه‌انداز درختان برای از بین بردن شفیره‌های آفت اقدام کنند.

وی به توزیع سم ملاتیون برای مبارزه با ملخ به میزان 100 لیتر در این شهرستان اشاره کرد و گفت: پنج ماهه نخست امسال ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در 3 هزار و 800 هکتار از باغات این شهرستان انجام شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید