Iranian Agriculture News Agency

بسیج دستگاه‌های دهاقان برای مقابله با آفت درخت گردو

سرپرست فرمانداری دهاقان از بسیج تمامی ظرفیت‌های دستگاه‌های شهرستان برای مبارزه با کرم خراط در محصول گردو خبر داد و گفت: به جهت اهمیت موضوع تمامی ادارات و ارگان‌ها در حد توان باید در این مورد همکاری کنند.

بسیج دستگاه‌های دهاقان برای مقابله با آفت درخت گردو

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، امیر صفرپور در کارگروه کشاورزی شهرستان دهاقان با اشاره به مبارزه با کرم خراط گردو اظهار داشت: آفت کرم خراط در باغات شهرستان دهاقان از سال ۹۳ به صورت محدود وجود داشت اما در سال ۹۷ به علت خشکسالی در شهرستان طغیان کرد.

مدیر جهاد کشاورزی دهاقان با بیان این‌که کارگروه مبارزه با کرم خراط در شهرستان دهاقان تشکیل شد و در دو سال اخیر  در حد توان اقداماتی در راستای مقابله با این آفت انجام شد، افزود: با وجود

مشکلات موجود به خصوص کمبود نیرو در سال ۹۸ در سطح ۱۵۰ هکتار از باغات گردو شهرستان دهاقان اقدامات لازم برای مقابله با بیماری انجام شد و ادارات شهرستان نیز در حد مطلوب یاری‌رسان بودند.

 وی نبود تیم متخصص در شهرستان دهاقان برای انجام اقدامات مبارزه با کرم خراط را از مهم‌ترین مشکلات دانست و گفت: نیاز است از ظرفیت دستگاه‌های شهرستان در این راستا استفاده شود.

شدت طغیان بیماری از سال گذشته بیشتر است

عبد الحمید یزدانی، عضو شورای شهرستان دهاقان نیز در این جلسه با بیان این‌که در سال گذشته اقدامات خوبی با همکاری دستگاه‌های شهرستان دهاقان در راستای مبارزه با این بیماری انجام شد، بیان کرد: شدت طغیان بیماری از سال گذشته بیشتر است و مهم‌ترین دلیل آن  کم‌کاری تعدادی از باغداران است که در شهرستان دهاقان حضور نداشتند و از انجام عملیات مبارزه با این بیماری مطلع نبودند و به همین خاطر این آفت از باغات آنان به باغ‌هایی که عملیات را انجام داده‌اند نیز سرایت کرد.

وی از آمادگی کامل شهرداری دهاقان برای همکاری در زمینه اطلاع‌رسانی، تامین نیرو و تجهیزات برای مبارزه با آفت کرم خراط خبر داد و عنوان کرد: شورا‌های اسلامی شهر و روستا نیز آمادگی کامل دارند تا در حد توان‌ در این زمینه کمک کنند.

مردم و کشاورزان باید آموزش تخصصی ببینند

محمودرضا افلاکی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در ادامه جلسه با بیان این‌که  در پی آغاز خشکسالی در سال ۸۰ و کاهش شدید نزولات آسمانی زمینه برای شیوع این آفت فراهم‌شد، تصریح کرد: خشکی، مدیریت نامناسب آبیاری و تغدیه نامناسب شرایط طغیان  این آفت را فراهم کرد.

وی با بیان این‌که شهرستان دهاقان در دو سال گذشته در اجرای طرح مبارزه با کرم خراط موفق عمل کرده است، بیان کرد: نیاز است سایر دستگاه‌های شهرستان دهاقان نیز وارد عمل شوند تا خسارت باغداران زیاد نشود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به این‌که به صفر رساندن شیوع آفات عملی ناممکن است ولی با تلاش جدی می‌توان کرم  خراط را در ۳ الی۴ سال مدیریت کرد، گفت: کلید موفقیت در این طرح آموزش تخصصی در بین مردم و کشاورزان است، آموزش و پرورش، دانشگاه‌، سپاه، فنی و حرفه‌ای باید در راستای آموزش جهاد کشاورزی را یاری دهند.

محصول گردو در دهاقان از مرغوبیت بالایی برخوردار است

سید علی سجادی، سرپرست فرمانداری دهاقان در ادامه این جلسه با بیان این‌که در سال گذشته با وجود مشکلات فراوان اقدامات بسیار خوبی در راستای مبارزه با کرم خراط  انجام شد و دستگاه‌های شهرستان مساعدت خوبی در این زمینه انجام داده‌اند، بیان کرد: اگر در بحث حق‌الزحمه‌ تیم مبارزه این بیماری کمبودی وجود دارد باید برای حل آن اقدام جدی انجام شود، چرا که این تیم سختی بسیار زیادی را متحمل می‌شوند.

 وی با بیان این‌که محصول گردو در دهاقان از مرغوبیت بالایی برخوردار است و افراد زیادی از این محصول در طول سال امرار معاش می‌کنند و نیاز است در راستای مبارزه با این بیماری به صورت جدی عمل کنیم، خاطرنشان کرد: عملیات مبارزه با بیماری در باغ افرادی که اغلب در محل حضور ندارند، با هماهنگی مقام قضایی انجام شود.

سجادی به جوان‌سازی گونه‌های درختان اشاره کرد و گفت: مواردی که نیاز است گونه‌ جدیدی جایگزین آن‌ها شود حتما در دستور کار قرار گیرد چرا که در سالیان اخیر محصول گلابی در دهاقان که مرغوبیت بسیار بالایی را هم داشت به خاطر همین مسأله به طور کلی نابود شد.

 سرپرست فرمانداری دهاقان از بسیج تمامی ظرفیت‌های دستگاه‌های شهرستان برای مبارزه با این بیماری خبر داد و عنوان کرد: به جهت اهمیت موضوع تمامی ادارات و ارگان‌ها در حد توان باید در این مورد همکاری کنند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید