Iranian Agriculture News Agency

مسئول مطالعات آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی فارس:

کانال آبیاری بیان در آستانه بهره برداری است

مسئول مطالعات مدیریت آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از پیشرفت بیش از 80 درصدی کانال آبیاری و زهکشی آبادی بیان در قیروکارزین خبر داد و گفت: عملیات احداث این کانال رو به اتمام و در آستانه بهره برداری است.

کانال آبیاری بیان در آستانه بهره برداری است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، وحید غفوری در حاشیه بازدید از شبکه های آبیاری و زهکشی پایاب سد سلمان فارسی این شهرستان تصریح کرد: اقدامات اجرایی برای ساخت کانال بیان به طول بیش از یک کیلومتر رصد و برخی موارد برای رفع عیب و بهبود طرح به پیمانکار ابلاغ شده است.

این کارشناس با اشاره به اینکه اثر بخشی ساخت شبکه های آبیاری و زهکشی باعث ارتقاء راندمان آبیاری 30 تا 40 درصدی می شود، اظهار کرد: با اجرای هر یک کیلومتر شبکه آبیاری و زهکشی قریب به 40 هزار متر مکعب آب کشاورزی در هر سال صرفه جویی می شود.

غفوری با بیان اینکه اجرای کانال های درجه یک و دو در اراضی پایاب سد سلمان فارسی بر عهده وزارت نیرو و سازمان آب منطقه ای فارس بوده که به دلایل متعدد تا کنون به سر انجام نرسیده است، افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نزدیک به 15 کیلومتر کانال های درجه سه و چهار در اراضی قیروکارزین احداث کرده است.

به گفته وی؛ با توجه به اهمیت اجرای سازه های آب و خاک در بهبود بهره وری از آب، ساخت کانال های مذکور از سال 1394 آغاز شده است که بر اساس موافقت نامه های موجود منابع مالی آن تا سال 1400 مشخص و مستمر ادامه خواهد داشت.

او با بیان اینکه سطح اراضی زراعی و باغی شهرستان قیروکارزین از اراضی برتر در تولید و بالقوه استان فارس است، ابراز کرد: طرح انتقال آب به اراضی پایاب سد سلمان فارسی قیروکارزین با بر آورد اولیه 500 میلیارد تومان مصوب شده است که موضوع تخصیص پایدار آب به این طرح بسیار جدی توسط رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس دنبال می شود.

تخصیص پایدارآب باعث پایداری تولید می شود

ناظر عالی طرح های آب و خاک مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با ابراز خوش بینی از تخصیص پایدار آب به طرح مذکور در آینده نزدیک گفت: در صورت تحقق این خواسته پایداری تولید در اراضی قیروکارزین محقق و بهره وری در آب کشاورزی به خوبی ایجاد خواهد شد.

قیروکارزین دارای بیش از 55 هزار هکتار اراضی قابل کشت است که به دلیل محدودیت های آبی موجود تنها اندکی بیش از 32 هزار هکتار آن سالیانه به کشت های زراعی و باغی اختصاص دارد؛ در صورت عدم تامین منابع آبی پایدار تولید در این منطقه در معرض تهدید خواهد بود.

سد سلمان فارسی قیروکارزین، پر آب ترین سد این روز های استان فارس با ظرفیت نهایی ذخیره سازی یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب آب در فاصله 9 کیلومتری اراضی مرغوب قیروکارزین قرار دارد.

قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید