Iranian Agriculture News Agency

کشت موسیر برای اولین بار در استان آذربایجان شرقی

معاون مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: کشت گیاهان دارویی از جمله موسیر، جزو اولویت های کاری سازمان جهادکشاورزی استان است.

کشت موسیر برای اولین بار در استان آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، صابر بیگ لک گفت: کشت موسیر برای اولین بار بصورت پایلوت در شهر باسمنج شهرستان تبریز و شهرستان‌های حوزه دریاچه اورمیه همچون اسکو و مراغه در راستای اصلاح الگوی کشت و استفاده بهینه از منابع آبی در دستور کار سازمان جهادکشاورزی استان قرار دارد.  

 وی با اشاره به تاکید ریاست محترم سازمان مبنی بر کاشت گیاهان دارویی در حوزه دریاچه اورمیه در جهت اصلاح الگوی کشت و کشت گیاهان کم آببر در این حوزه، ادامه داد: کشت موسیر در ارتفاعات بالای 1800 متر امکانپذیر بوده و از لحاظ فیزیولوژی گیاهی، نیاز حرارتی موسیر در ارتفاع بالای 1800 متر تامین می‌شود، بنابراین کشت این گیاه در ارتفاعات حوزه دریاچه اورمیه و سایر مناطق مرتفع استان از جمله شهرستانهای اهر، مرند، کلیبر، هوراند، بستان آباد و سراب در سالهای آتی جزو برنامه کاری سازمان قرار دارد.

 بیگ لک با بیان این مطلب که موسیر به لحاظ اقتصادی گیاهی ارزشمند و پرسودده می باشد، اظهار کرد: قیمت هر کیلوگرم موسیر در بازار حدود 40 الی 45 هزار تومان می باشد، تناژ برداشت این محصول تقریباً 20تن در هکتار بوده و متوسط عملکرد آن 15 تن در هکتار می باشد که با مقایسه ارقام و اعداد می توان به جرات گفت گیاه دارویی موسیر به لحاظ اقتصادی گیاهی پرسود و خاص است.

معاون مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان، گفت: همزمان با شهرستان تبریز کشت موسیر در شهرستانهای سردسیر و مرتفع استان از جمله شهرستانهای اسکو و شهرستان ویژه مراغه در حال اجراست. کاشت سیاه دانه و اسطوخودوس و سایر گیاهان دارویی در شهرستانهای کم ارتفاع و شهرستان‌هایی که جزو مناطق دشتی استان به‌حساب می آیند از برنامه های اولویت دار سازمان جهادکشاورزی استان است.

وی، افزود: در کل شهرستانهای 21 گانه استان، تولیدکنندگان گیاهان دارویی به وفور مشغول فعالیت هستند،  تعداد 30 واحد فرآوری در زمینه فرآوری انواع گیاهان دارویی منجمله گل محمدی، زعفران، دمنوش ها و بسته بندی این محصولات در حال فعالیت می باشند، اخیراً کشاورزان در سراسر استان تقاضاهای خود را نسبت به کشت گیاهان دارویی مخصوصاً گیاهانی که از لحاظ اقتصادی ارزشمند بوده و پرسوده هستند به مدیریت باغبانی استان ارسال کرده اند.

 بیگ لک در بخش پایانی سخنان خود با توصیه به کشاورزان مبنی بر کاشت گیاهان دارویی که از بازار فروش مطمئن برخوردار هستند و صرفه اقتصادی دارند، تصریح کرد: مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از محل بند الف تبصره 18 صندوق توسعه ملی به کشاورزانی که به کاشت گیاهان دارویی اقدام نمایند در مناطق محروم با سود 12.5 درصد و در مناطق مستعد با 14.5 درصد تسهیلات پرداخت می‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید