Iranian Agriculture News Agency

نوبخت در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

پیش‌بینی احیا و توسعه 70 هزار هکتار از اراضی جنگلی تا پایان سال99

معاون امور جنگل های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در سال 99 با احتساب 30 هزار جنگل‌ کاری اقتصادی، پیش‌بینی می‌شود تا 70 هزار هکتار از جنگل‌ها احیا و توسعه یابد.

پیش‌بینی احیا و توسعه 70 هزار هکتار از اراضی جنگلی تا پایان سال99

عباسعلی نوبخت معاون امور جنگل های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با اهمیت کاشت جنگل اظهار کرد: ایران دارای 5 منطقه رویشی با مساحتی حدود 14 میلیون و 300 هزار هکتار بوده که شاخص‌ترین آن در البرز و زاگرس واقع شده است.

وی افزود: اهمیت رشته کوه البرز به خاطر تامین 40 درصد از آب کشور است، همچنین هر هکتار از جنگل‌های این رشته کوه، به طور متوسط 1500 متر مکعب آب را در خود ذخیره کرده و به تدریج آزاد می‌کنند. 

نوبخت ادامه داد: جنگل‌های شمال کشور این ظرفیت را دارند که سالانه 3 میلیارد و 6 میلیون متر مکعب آب را ذخیره کنند، زاگرس هم سالانه  9 میلیارد متر مکعب آب را ذخیره می‌کند، بنابراین حفظ پوشش این عرصه‌ها برای سازمان جنگل‌ها بسیار حائز اهمیت است و در تلاش هستیم تا از مهاجرت اکولوژیک جلوگیری کنیم.

معاون امور جنگل های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: در سال 97، با توجه به اعتبارات صندوق توسعه و طرح صیانت از جنگل‌های کشور، اقدامات موثری در 26 هزار و 144 هکتار از عرصه‌های طبیعی در قالب احیا و توسعه انجام شد.

وی افزود: در سال 98، این اقدامات در 40 هزار و 381 هکتار انجام شد و در سال 99 هم با احتساب 30 هزار جنگل‌ کاری اقتصادی، پیش‌بینی می‌شود تا 70 هزار هکتار از جنگل‌ها را احیا کنیم و توسعه دهیم.

نوبخت در رابطه با مشکلات و موانع موجود در اجرای طرح‌های صیانت از جنگل‌ها خاطرنشان کرد: وجود دام مازاد در مراتع و جنگل‌ها یکی از مشکلات اصلی سازمان جنگل‌ها در اجرای اهداف حفاظت از مناطق رویشی کشور است.

وی افزود: در گذشته، در شمال کشور بیش از 4 میلیون واحد دامی وجود داشت که بسیاری از این واحدها تعطیل شد اما همچنان 2 میلیون و 900 هزار واحد دامی وجود دارد که 270 روز از سال را در داخل جنگل‌ هستند، اگر این دام‌ها  به طور تقریبی در روز یک نهال را بخورند، سالانه 783 میلیون اصله نهال از بین می‌رود، در حالی که بخش دولتی در سال 18 هزار اصله نهال را برای کشور تولید می‌کند و این اختلاف میزان تولید و نابودی نهال، این همت را می‌طلبد تا برای خروج دام از جنگل‌ها اقدام شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید