Iranian Agriculture News Agency

خبرنگار خبرگزاری ایانا در استان ایلام

پرورش ماهی در قفس؛ چشم انتظار حمایت مسوولان برای صادراتی شدن

پرورش ماهی در قفس یکی از شیوه‌های نوین آبزی پروری است که زمینه را هم برای احیای آبزیان و هم اشتغال فراهم کرده است که در صورت حمایت مسوولان می‌توان ماهی را به کشورهای مختلف صادر کرد.

پرورش ماهی در قفس؛ چشم انتظار حمایت مسوولان برای صادراتی شدن

به گزارش خبرنگار ایانا در استان ایلام، شهرستان بدره در 87 کیلومتری جنوب ایلام به واسطه شرایط مناسب اقلیمی، رودخانه کلم و حجم سه میلیارد متر مکعبی دریاچه پشت سد سیمره، قطب پرورش ماهی در استان ایلام است که در صورت توجه و برنامه ریزی اصولی می‌تواند به بهبود اشتغال و تولید این منطقه کمک کند. 

طرح پرورش ماهی در قفس و توسعه آبزی پروری یکی از بهترین روش‌ها برای پرورش انواع آبزیان و یکی از با سودترین و حرفه‌ای ترین منبع کسب و کار برای پرورش دهندگان است که می‌توانند به صورت تضمینی ماهیان را همانند استخرهای پرورش ماهی پرورش داده و از آن صید کنند.

پدیده نوین پرورش ماهی در قفس چند سالی است در کشور باب شده و زمینه را برای احیای آبزیان و اشتغال در مناطق مختلف فراهم کرده است؛ یکی از شیوه‌های نوین که بازخورد مثبتی، هم برای مردم و هم تولیدکنندگان به دنبال داشته است. 

اشتغالزایی برای 60 نفر به صورت ثابت

موسی صفری تولید کننده و پرورش دهنده ماهی در قفس در گفت‌وگو با فارس، مطرح کرد: از تیر ماه سال ۹۶ با ساخت ۲۰ قفس ۵۰ تنی جهت اخذ مجوزات اقدام و در مدت ۴ماه شروع به احداث کارگاه و ساخت و ساز کرده که در سال ۹۷ به عنوان طرح برتر ملی، برگزیده شده‌ام؛ این طرح نیز به عنوان بزرگترین پرورش ماهی در قفس کشور در آب‌های داخلی سرزمینی است.

وی افزود: برای اجرا و راه اندازی طرح، بالغ بر ۸ میلیارد تومان با هزینه شخصی و بدون دریافت یک ریال وام بانکی سرمایه گذاری انجام شد این در حالی است اشتغال ثابت طرح و راه اندازی کارخانه فرآوری و بسته بندی ماهی، حدود ۶۰ نفر به صورت ثابت مشغول کار هستند که در زمان بچه ماهی ریختن در قفس و زمان برداشت از صید به صورت فصلی یعنی حدود ۶ ماه در سال میزان اشتغالزایی به ۱۰۰ نفر خواهد رسید.

بیشترین فروش در غالب انعقاد قرار داد با سازمان‌ها

این تولید کننده و پرورش دهنده ماهی در قفس، ادامه داد: بیشترین فروش بنده در غالب انعقاد قرارداد با سازمان‌ها و نهادهای دولتی، شرکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای است باید گفت عمده مشکل قفس‌ها عدم بیمه کردن آن‌ها توسط شرکت‌های بیمه‌ای است متاسفانه بانک‌ها مزرعه پرورش ماهی در قفس را به عنوان ضمانت وام بانکی مورد قبول و ترهین قرار نمی‌دهند.

وی به مشکلات موجود اشاره و خاطر نشان کرد: عدم وجود راه دسترسی مناسب به خاطر صعب‌العبور بودن به طول ۶ کیلومتر، عدم پوشش آنتن دهی تلفن همراه، بالا بودن تعرفه آب‌ها از طریق شرکت آب نیرو از جمله مشکلاتی عنوان کرد که برای ترغیب و تشویق جهت توسعه تولید در مزرعه می‌شود.

صفری در پایان گفت: اوایل سال ۹۸ به علت پدیده وقوع سیل که در اکثر کشور به وقوع پیوست بالغ بر ۱میلیارد تومان خسارت بر قفس‌ها، تورها و رهاسازی ماهی‌ها وارد شد که باید گفت متاسفانه مساعدت  یک ریال از سوی نهادهای دولتی صورت نگرفت چون قفس‌ها از یک طرف بیمه نبودند و از طرف دیگر چون هزینه بالا بود با استقبال روبرو نشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید