Iranian Agriculture News Agency

افزایش دانش فنی بهره‌برداران یکی از اهداف جشنواره خرما

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: افزایش دانش فنی بهره‌برداران و نخلداران استان یکی از اهداف مهم برگزاری جشنواره خرما است.

افزایش دانش فنی بهره‌برداران یکی از اهداف جشنواره خرما

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، تورج نوروزی سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه هم‌اندیشی و هماهنگی برگزاری آئین شکرگزاری و جشنواره خرما که با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، مسئولان استانداری، معاونان و مدیران سازمان، مقامات فرابخشی کشاورزی و کشاورزان و نخلداران استان برگزار شد اظهار کرد: امسال در زمینه تولید خرما هم به لحاظ کمی و هم کیفی شاهد رشد قابل توجهی هستیم.

وی ضمن اشاره به ظرفیت و پتانسیل استان در زمینه کشت، تولید و همچنین برگزاری آئین شگرگزاری و جشنواره خرما افزود: در پایان این جشنواره باید شاهد خروجی‌های مثبت در میان بهره‌برداران استان باشیم.

نوروزی در ادامه نصریح کرد: افزایش دانش فنی بهره‌برداران و نخلداران یکی از اهداف مهم برگزاری جشنواره خرما است.

در ادامه این جلسه حسنی نسب مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: علاوه بر تمام ویژگی‌های منحصر به فرد استان در زمینه تولید انواع محصولات کشاورزی، تولید خرما نیز سنبل و نماد این استان بوده که الگوی کشت و پرورش این محصول در خوزستان بی نظیر است.

وی افزود: در سال 1398 از 41 هزار هکتار سطح زیر کشت نخیلات استان 170 هزار تن محصول برداشت شد که این میزان در ۱۳۹۹ به 230 هزار تن ارتقاء یافت و شاهد رشد 35 درصدی نسبت به سال گذشته و رشد 20 درصدی نسبت به سالهای نرمال را در تولید این محصول در استان بودیم.

حسنی نسب در ادامه ضمن اشاره به ارقام کشت شده خرما در استان تصریح کرد: در استان خوزستان بالغ بر 75 رقم خرما کشت می‌شود که از مهمترین آنها می‌توان به استعمران، برحی، زاهدی، گنطار، خضراوی، بریم و کبکاب اشاره کرد.

وی با بیان این مطلب که 80 درصد خرمای تولید شده در استان درجه یک است عنوان کرد: از 230 هزار تن خرمای تولید شده 50 هزار تن به صورت رطب و خارک و 175 هزار تن به صورت خرما مورد مصرف قرار می‌گیرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به پیگیری تشکیل صندوق حمایت از توسعه خرما بیان کرد: با تشکیل این صندوق فعالان عرصه تولید خرما زیر چتر حمایتی این صندوق قرار خواهند گرفت که امیدواریم با پیگیری و تشکیل این صندوق نام خوزستان به عنوان اولین استان در راه‌اندازی آن ثبت شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید