Iranian Agriculture News Agency

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی:

طرح گندم‌بنیان در انحصار استان فارس است

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه استان فارس یکی از دو استان انحصاری در اجرای طرح گندم بنیان است، گفت: استان فارس در اجرای طرح گندم بنیان رتبه اول، استان خوزستان رتبه دوم و در این خصوص جایگاه سومی وجود ندارد.

طرح گندم‌بنیان در انحصار استان فارس است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، عباس کشاورز امروز سه شنبه در همایش تبیین رویکردهای بخش کشاورزی استان فارس با محوریت جهش تولید و در آستانه شروع سال زراعی جدید تصریح کرد: استان فارس با اجرای طرح گندم بنیان توانست با آب کمتر، تولید بیشتر داشته باشد و ضمن ایجاد باور در کشاورز، کاهش هزینه ها را به خوبی دنبال کند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه استان فارس نگین حفظ پنبه کشور است، ابراز کرد: اگر این مجموعه را نداشتیم هشت سال دیگر باید پنبه را در کتاب درسی به دانش آموزان معرفی می کردیم.

او ضمن اشاره به این موضوع که کشاورزان ایران خیلی باهوش هستند که در سرزمین خشک، غذا، آبادانی و سرسبزی را برای عموم به ارمغان می آورند، اظهار کرد: استان فارس رکورد دار عملکرد تولید در واحد سطح محصول کینوا در کشور است؛ اگر صنعت غذایی و  دارویی نیز در کنار تولید این محصول قرار گیرد یک جواهر می شود.

وی ضمن گلایه از کارخانه های قند استان فارس که در کشت پاییزه چغندر قند همراهی خوبی نمی کنند و اینکه این روش دوستی، همکاری و حمایت از تولید ملی و جهش تولید نیست، افزود: در سال  1396 کشور تا مرز خود کفایی شکر پیش رفت  اما در سال 1398یک میلیون و ۷۰۰ هزارر تن شکر وارد کردیم، باید از ظرفیت کشور استفاده کنیم تا نیازی به واردات نباشد.

کشاورز بیان کرد: استان فارس در بعضی موارد مثل گندم و کلزا عالی است و خودش را خوب تطبیق داده است اما در بعضی موارد، نه اینکه ما کوتاهی کردیم بلکه نتوانستیم دیگران را با خود همراه کنیم.

 

کشاورز با یاد آوری اینکه در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد نیاز کشور به محصولات کشاورزی را از تولید داخلی تامین می کنیم و وضعیت کشاورزی ما خیلی خوب است، می افزاید: کشاورزی کشور پر پتانسیل، پویا و خلاق است و  خلاقیت ها در بخش کشاورزی باید مکتوب شود تا مردم بدانند با همه فشارها، تهدیدها و تحریم ها چه اتفاقاتی در حوزه کشاورزی رخ داده و کشاورزی کشور سرفراز، پویا، آرام و مطمئن تامین غذای کشور را انجام می دهد.

وی با این توصیه که برای مقابله با مشکلات نیاز به رویکردهای سیاسی وسیعی تری داریم و باید دوراندیشی بیشتری داشته باشیم و کمی در آنچه که انجام می دهیم تجدیدنظر کنیم، بیان کرد: تصور نشود که تلاش کم است و خدای نکرده کسی بی توجه است و کسی درک نمی کند کشاورز و دامدار چه می کشد، شرایط ایجاد شده مسئولیت ما را بیشتر کرده است.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه صادق ترین خدمتگزاران در بخش کشاورزی فعالیت می کنند و حاصل تلاش آنان این است که وضعیت رشد کشاورزی با همه مشکلات مثبت است، گفت: به دلایلی دنیا هنوز کشاورزی را تجاری نمی بیند که اولین عامل آن امنیت غذایی است.

به گفته وی؛ باید به موضوع امنیت غذایی، شرایط کشور و نیاز امروز کشور بیشتر توجه کنیم و تلاش ها خیلی بیشتر شود؛ در کشاورزی در مواردی توفیق های عالی داشتیم و تولید عملکرد برخی محصولات ما غیرقابل تصور است و برخی از کشاورزان ما در دنیا نفر اول و رکوردار هستند.

او می گوید: گروهی از کشاورزان نیز نیمه موفق و گروهی نیز به دلیل فقر سرمایه یا عدم فرصت برای انتقال تکنولوژی موفق نیستند که باید تلاش شود گروه سوم به گروه اول و دوم بپیوندند.

 کشاورز به موضوع تکمیل زنجیره تولید مواد غذایی نیز گریزی زد و افزود: در تکمیل زنجیره تولید غفلت زیادی شده است، زنجیره تولید را فراموش کردیم، زنجیره با تولید کننده اتصالی ندارد بلکه در مواردی مقابل هم قرار دارند که باید در این زمینه آسیب شناسی صورت بگیرد؛ در بحث زنجیره در دنیا یا گروهی از تعاونی ها متولی هستند یا زنجیره شخصی است که ما در کشور باید بین این نمونه زنجیره را تشکیل دهیم.

این مقام مسئول با اعلام اینکه تفاوت نرخ محصولات در مزرعه با نرخ خرید مصرف کننده خیلی زیاد است و این نشان از غفلت از این موضع است، ابراز کرد: یا باید خودمان زنجیره ارزش درست کنیم یا باید سراغ کشاورزی قراردادی برویم؛

به عقیده او اگر زنجیره تولید محصولات کشاورزی را ایجاد کنیم کشاورزان کار خود را توسعه داده و رشد کشاورزی را به ارمغان می آورد.

کشاورز که به گفته خود 40 سال سابقه مدیریتی در بخش کشاورزی را دارد، می گوید: سرمایه کشاورزی ناچیز است، در دهه ۷۰ سهم کشاورزی در تولید ناخالص ملی ۱۵ درصد بوده اما در حال حاضر به هفت درصد رسیده است؛ اگر کشاورزی عالی کار کند می تواند سالی پنج تا هشت درصد بهره وری را بالا ببرد که تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

به گفته او؛ با این هزینه ها، پولی که در کل کشور از دهه پنجاه به ما تزریق شده هیچ گاه بیش از پنج درصد سرمایه ملی نبوده است بنابراین کشاورزی از کمبود سرمایه در طول تاریخ رنج می برد.

این مقام مسئول با ابراز خرسندی از اینکه در مواردی تکنولوژی های ما تکنولوژی پیشرفته جهانی است اگرچه شرایط تحریم کار را برای ما سخت کرده است، اظهار کرد: وابستگی به تکنولوژی ما را آسیب پذیر می کند از این رو باید تلاش شود تا تکنولوژی های بخش کشاورزی ارتقا یابد تا مبادا روزی برسد که عملکرد ما پایین بیاید.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با تشریح اینکه به هیچ وجه نباید اجازه دهیم میلی گرمی از تولیدات بخش کشاورزی کم شود، تصریح کرد: شرایط کشور ایجاب می کند تا غذای فراوان و با قیمت مناسب در دسترس مردم باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید