Iranian Agriculture News Agency

نوروزی خبر داد:

پیش بینی تولید بیش از 770 هزار تن شلتوک در شالیزارهای خوزستان

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به175هزار هکتار سطح زیر کشت برنج در استان گفت: پیش بینی می‌شود از این میزان سطح زیر کشت برنج در استان بیش از 770 هزار تن شلتوک تولید شود.

پیش بینی تولید بیش از 770 هزار تن شلتوک در شالیزارهای خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، تورج نوروزی سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی 175 هزار هکتار از اراضی استان به کشت برنج اختصاص یافت که پیش بینی می شود از این میزان سطح زیر کشت بیش از 770 هزار تن شلتوک و بیش از 470 هزار تن برنج سفید تولید شود.

وی افزود: این میزان برنج تولید شده بیش از نیاز مصرف مردم استان بوده و مازاد آن به استان‌های دیگر کشور ارسال خواهد شد.

نوروزی در ادامه با بیان این مطلب که امسال علاوه بر تولید برنج، کاهش و بهینه سازی مصرف آب نیز در دستور کار قرار دارد تصریح کرد: امسال در زمینه کشت برنج و در راستای کاهش و بهینه سازی مصرف آب فعالیت‌هایی انجام شده که از جمله آن می‌توان به کشت برنج به روش خشکه کاری در بیش از 65 هزار هکتار از اراضی و آبیاری تحت فشار به روش تیپ اشاره کرد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به مزایای آبیاری تحت فشار به روش تیپ بیان داشت: آبیاری تحت فشار به روش تیپ برای اولین بار در کشت برنج در استان انجام می‌شود که با استفاده از این روش میزان مصرف آب به ۱۳ تا ۱۵  هزار متر مکعب در هکتار کاهش یافته و نقش بسزایی را در کاهش مصرف آب در کشت برنج ایفا می کند.

وی گفت: از مزایای دیگر آبیاری تحت فشار به روش تیپ می توان به افزایش کارایی، مصرف کود شیمیایی، کمک به محیط زیست و کاهش هزینه های کشاورزان اشاره کرد.

نوروزی همچنین یادآور شد: بیشترین سطح زیر کشت این محصول به ترتیب به شهرستانهای دشت آزادگان، اهواز، شوش، شوشتر و حمیدیه اختصاص دارد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خاتمه ضمن اشاره به ارقام کشت شده در استان اذعان کرد: در استان خوزستان ارقام مختلفی از برنج کشت می شود، در شهرستانهای ایذه، باغملک و رامهرمز رقم چمپا و در شهرستانهای شوشتر، حوزه کرخه و اهواز نیز رقم عنبربو و نجفی کشت می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید