Iranian Agriculture News Agency

آذربایجان شرقی در تولید تخم مرغ خودکفاء می باشد

معاون مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: صنعت مرغداری به عنوان یکی از بخش های مهم اقتصادی کشور، تامین کننده بخش عمده ای از نیازهای غذایی جامعه است.

آذربایجان شرقی در تولید تخم مرغ خودکفاء می باشد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، شهرام بغدادچی در گفتگو با صدای مرکز آذربایجان شرقی گفت: استان آذربایجان شرقی هم به لحاظ سرمایه گذاری انجام یافته و هم به لحاظ تعداد واحدهای فعال در بخش طیور، در صنعت پرورش طیور در سطح کشور پیشگام و پرچمدار است.  

 وی ادامه داد: تولیدات دام و طیور استان در سطح کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و تاثیرگذار است، این صنعت علاوه بر سرمایه گذاری هنگفت، اشتغالزایی و مشاغل جانبی نهفته در بخش تولید و گردش مالی بالا، همیشه مورد توجه مسئولان و برنامه ریزان استان قرار گرفته است.

 بغدادچی، اظهار کرد: استان آذربایجان شرقی طی سال 1398 با فعالیت 595 واحد پرورش طیور به ظرفیت ده میلیون و 240 هزار مرغ گوشتی در هر دوره (2.77 درصد ظرفیت کشور)، 9.9 میلیون قطعه مرغ تخمگذار (2.77 درصد کشور)، تولید بیش از یک میلیون و 737 هزار قطعه مرغ مادر گوشتی (5.65 درصد کشور)، و در مرغ مادر تخمگذار با ظرفیت 242 هزار قطعه نزدیک به 20 درصد ظرفیت کل کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون مدیریت امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان، گفت: تولید گوشت مرغ در سال 98 در سطح استان بیش از 85 هزارتن بود که این میزان 3.11 درصد ظرفیت کل کشور را شامل می شود، تولید تخم مرغ طی سال گذشته بالغ بر 94 هزار و 510 تن می باشد که نزدیک به 10درصد تولید کل کشور را شامل می‌شود.

وی، افزود: استان آذربایجان شرقی در تولید تخم مرغ بطور کلی خودکفاء بوده و نزدیک به 50درصد تخم مرغ استان به استانهای همجوار و کشورهای همسایه صادر می شود.

 بغدادچی، ادامه داد: سرمایه گذاری در بخش طیور به لحاظ ارزش افزوده موجود در بخش و بازار فروش مناسب محصولات تولیدی در بازار مصرف و سوددهی مطلوب از جذابیت خاصی برخوردار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جامعه و تاثیرپذیری تولید و فروش محصولات دام و طیور از این بیماری، گفت: طبق برنامه ریزی هایی که برای مصرف گوشت مرغ در روزهای پایانی سال 98، ایام عید و مراسمات در سطح استان انجام شده بود پس از شیوع ویروس کرونا و کاهش مصرف و از طرف دیگر جوجه ریزی های زیاد، تولیدکنندگان با مسائل و مشکلاتی در زمینه فروش تولیدات خود مواجه شدند که با دخالت شرکت پشتیبانی امور دام استان و سایر ارگانها و خرید حمایتی از مرغداران، خوشبختانه این معضل نیز به خوبی حل و فصل شد.

معاون مدیریت امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به محدودیت های بوجود آمده در تهیه و تامین نهاده های دامی، افزود: متاسفانه در ماههای پایانی سال 98 و شش ماهه سال 99 به دلیل شرایط تحریمی کشور، تامین نهاده های دام و طیور برای تولیدکنندگان گوشت مرغ و تخم مرغ به سختی صورت می گیرد. تهیه و تامین این نهاده ها با قیمت مناسب و نرخ دولتی، می تواند تاثیر قابل توجهی در راستای رضایت فعالین بخش و رسیدن محصول نهایی با قیمت مصوب به دست مصرف کنندگان داشته باشد.

 بغدادچی در بخش پایانی سخنان خود گفت: سیاست وزارت جهادکشاورزی و سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی بر این اصل استوار است تا با تامین سرمایه در گردش تولیدکنندگان، تامین بموقع نهاده های مورد نیاز واحدهای تولیدی از طریق شرکت پشتیبانی امور دام، فعالین صنعت پرورش طیور را نسبت به ادامه روند تولید تشویق و ترغیب کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید