Iranian Agriculture News Agency

طرح امنیت غذایی موجب افزایش ۲۵ درصدی عملکرد کشت دیم می‌شود

مدیرطرح امنیت غذایی آذربایجان‌شرقی گفت: اجرای طرح امنیت غذایی موجب افزایش ۲۵ درصدی عملکرد محصول در کشت دیم و به تبع آن ارتقای سطح معیشت کشاورزان دیم‌کار می‌شود.

طرح امنیت غذایی موجب افزایش ۲۵ درصدی عملکرد کشت دیم می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، ایرج اسکندری با بیان اینکه طرح امنیت غذایی در ۱۳ شهرستان آذربایجان شرقی در حال اجراست، گفت: هدف از اجرای طرح امنیت غذایی تنوع بخشی به محصولات دیم، تناوب و حفظ سلامت و رطوبت خاک و توسعه کشاورزی حفاظتی است.

وی افزود: تغییر سیستم کشت به روش حفاظتی از مهم‌ترین دستاوردهای طرح امنیت غذایی است که در این روش شخم زدن زمین حذف، مواد عالی خاک و تنوع گیاهی بیشتر، خاک‌ورزی کم و بستر انتقال طرح در مناطق کشاورزی حفاظتی می‌شود.

مدیر پروژه امنیت غذایی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه باید از این فرصت و ظرفیت در جهت آموزش کارشناسان و کشاورزان و معرفی بذرهای مناسب به کشاورزان بهره گرفت، اظهار داشت: اجرای طرح امنیت غذایی یک فرصت برای توسعه زراعت دیم است که باید از آن به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای درست طرح ارتقای امنیت غذایی موجب افزایش ۲۵ درصدی عملکرد محصولات کشاورزی در اراضی دیم استان می‌شود، اضافه کرد: این طرح در چهار سال گذشته در شهرستان‌هایی از قبیل مراغه، میانه، بستان آباد، هشترود، چاراویماق، ملکان، سراب، هریس، کلیبر و ورزقان اجرایی شده و امسال نیز شهرستان هوراند به جمع آنها اضافه شده است.

وی از بکارگیری ارقام جدید بذر و انتقال آخرین یافته‌های تحقیقاتی کشاورزی به مزرعه را از دستاوردهای طرح امنیت غذایی در آذربایجان شرقی برشمرد و ادامه داد: تاکنون بیش از ۳۰ درصد اهداف طرح در استان تحقق یافته و ما در اجرای آن پنج درصد نیز از برنامه زمانبندی جلو هستیم.

مدیر طرح ارتقای امنیت غذایی تشریح کرد: طرح ارتقای امنیت غذایی در سال زراعی گذشته در ۵۷ هزار هکتار از مزارع گندم، هفت هزار هکتار مزارع جو و پنج هزار هکتار از اراضی زیر کشت صیفی جات اجرا شد و این رقم امسال در حوزه گندم ۱۰ هزار هکتار و در بخش جو ۶۰۰ هکتار افزایش دارد.

وی گفت: اجرای طرح ارتقای امنیت غذایی، بودجه مشخصی ندارد و اعتبارات آن در قالب یارانه به کشاورزان و نیز تأمین ادوات کشاورزی برای آنان ارائه می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید