Iranian Agriculture News Agency

رشد ۴ برابری سرمایه گذاری در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی

بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی در هفت سال فعالیت دولت تدبیر و امید، جهش چشمگیری را در زیربخش های متنوع خود تجربه کرده که رشد بیش از ۲ برابری خرید تضمینی گندم، احداث سامانه‌های آبیاری نوین، خط اعتباری مکانیزاسیون و همچنین افزایش سطح گلخانه‌های استان نمود عینی آن است.

رشد ۴ برابری سرمایه گذاری در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، ۱۵.۲ درصد تولید ناخالص داخلی، ۲۱.۲ درصد اشتغال و ۱۲.۵ درصد صادرات غیرنفتی استان آذربایجان شرقی مربوط به بخش کشاورزی است.

سالانه ۴.۸ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان آذربایجان شرقی تولید شده و این استان دارای رتبه اول تولید زردآلو، یونجه ، سنجد و تعداد کندو، رتبه دوم تولید عدس، سیب درختی، گردو، آلبالو، گوجه، ذغال اخته و عسل، رتبه سوم گوشت قرمز و گردو، رتبه چهارم جمعیت دامی، تخم مرغ، بادام، سیب زمینی، گل محمدی و رتبه پنجم تولید نخود و انگور و رتبه ششم تولید شیر خام در کشور است.

طبق آمار موجود در سامانه پهنه بندی روستاهای آذربایجان شرقی، تعداد ۳۰۸ هزار و ۶۷۲ بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی استان فعالیت می کنند که با لحاظ هم پوشانی بودن شغل‌های کشاورزی، شامل تعداد ۷۸ هزار بهره‌بردار دام سنگین، ۸۹ هزار بهره بردار دام سبک، ۱۱۹ هزار بهره بردار طیور سنتی، ۱۷۸۹ هزار بهره بردار طیور صنعتی، ۱۹۸۸۸ بهره بردار زنبورداری، ۱۰۵۵ بهره بردار پرورش آبزیان، ۲۵۴ هزار بهره بردار زراعی، ۱۵۶ هزار بهره بردار باغی و ۵۲۵ بهره بردار پرورش کرم ابریشم است.

در سال جاری نیز  عملیات صدور شناسنامه برای تمامی بهره‌برداران بخش کشاورزی در سطح آذربایجان شرقی با امضاء تفاهم نامه با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و  منابع طبیعی استان  آغاز شده است که با این اقدام ضمن تدقیق آمار بخش کشاورزی به منظور دقت در برنامه ریزی، اراضی کشاورزی سند دار خواهد شد که در جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیر مجاز بسیار مؤثر خواهد بود.

رییس سازمان جهان کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به رشد ۲۱۷ درصد خرید تضمینی گندم در استان در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید گفت: در حالی که میزان خرید تضمینی سالانه گندم در آذربایجان شرقی تا سال ۱۳۹۲ رقم پایینی بود این رقم در سال نخست فعالیت دولت تدبیر و امید به ۱۹۹ هزار تن افزایش یافت، ضمن این که میزان گندم خریداری شده تضمینی در ۲ سال بعد به ۱۸۱  و ۳۷۳ هزار تن رسید.

اکبر فتحی با اشاره به تولید سالانه حدود ۸۰۰ هزار تن گندم در آذربایجان شرقی افزود: حجم خرید تضمینی گندم استان در سال ۱۳۹۵ به ۵۹۸ هزار تن رسید؛ میزان خرید تضمینی این محصول در آذربایجان شرقی در سال ۱۳۹۶ شمسی ۱۵۰ هزار تن و پارسال ۶۳۰ هزار تن بود.

وی به تند شدن نبض خرید تضمینی گندم در سال های فعالیت دولت تدبیر و امید در آذربایجان شرقی اشاره و تشریح کرد: در هفت سال گذشته ۲ میلیون و ۱۳۱ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی همچنین از رشد چهار برابری سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان در هفت سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه قبل از آن خبر داد و گفت: در حالی که تا سال ۱۳۹۲ شمسی ۷۹۱ میلیارد ریال در این بخش راهبردی سرمایه‌گذاری شده بود، این رقم در سال اول فعالیت دولت آقای روحانی به ۸۳۱ میلیارد ریال و سال بعد از آن به یکهزار و ۳۶ میلیارد ریال افزایش یافت.

وی افزود: میزان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در سال ۱۳۹۴ شمسی نیز ۸۱۳ میلیارد ریال بود که با رشد حدود سه برابری سال بعد به ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال رسید؛ بخش کشاورزی استان در سال ۱۳۹۷ نیز شاهد سرمایه گذاری ۲ هزار و ۹۷۰ میلیارد ریالی بود که این رقم پارسال با جهش چشمگیری به سه هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال رسید.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز از رشد ۳۴۲ درصدی (بیش از سه برابری) طرح های مربوط به احداث سمانه های نوین آبیاری در بخش کشاورزی استان خبر داد و اظهار کرد: در حالی که در سال ۱۳۹۲ شمسی ۵۴۹ هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی به سامان های نوین آبیاری مجهز شده بود، این رقم با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی سال بعد به یکهزار و ۲۲۵ هکتار افزایش یافت.

کامران یوسفی راد افزود: یکهزار و ۲۶۱ هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در سال ۱۳۹۴ به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شد که این رقم در سال بعد به ۹۷۴ هکتار و سال بعد از آن به سه هزار و ۴۲۳ هکتار رسید.

وی یادآوری کرد: پارسال نیز طرح های مربوط به احداث سامنه های نوین آبیاری در سطح ۲ هزار و ۴۲۵ هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی اجرا شد.

وی با اشاره به رشد ۲۱ درصدی اجرای سامانه های نوین آبیاری در اراضی تجمعی آذربایجان شرقی در هفت سال فعالیت دولت تدبیر و امید در مقایسه با دوره قبل از آن تشریح کرد: سطح اراضی کشاورزی تجمعی مجهز به سامانه های نوین آبیاری استان از ۴۶ هزار و ۸۹۸ هکتار در دوره قبل از دولت روحانی به ۵۶ هزار و ۷۵۵ هکتار در پایان سال ۱۳۹۸ افزایش یافت.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی همچنین به رشد ۱۴۴ درصدی اجرای شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی اراضی کشاورزی استان در هفت سال فعالیت دولت تدبیر و امید نسبت به دوره مشابه قبل از آن اشاره کرد و گفت: در سال نخست روی کار آمدن دولت روحانی در چهار هزار و ۱۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان شبکه های فرعی اجرا شد که این رقم سال بعد سه هزار و ۶۰۱ هکتار بود.

وی با اشاره به سیر صعودی تجهیز اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی به شبکه های فرعی و آبیاری در سال های بعد ادامه داد: در سال ۱۳۹۴ در سطح یکهزار و ۸۸۳ هکتار از اراضی کشاورزی، شبکه های فرعی آباری و زهکشی اجرا شد که این رقم در ۲ سال بعد به ترتیب به چهار هزار و ۲۳۸ هکتار و هشت هزار و ۷۶۳ هکتار افزایش یافت.

وی سطح اجرای شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی در اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی در سال گذشته را ۱۰ هزار و ۶۳ هکتار اعلام کرد.

یوسفی راد از رشد ۱۸ درصدی لایروبی و مرمت قنوات آذربایجان شرقی در دولت روحانی نسبت به دوره قبل از آن هم خبر داد و گفت: در حالی که تا سال ۱۳۹۲ شمسی ۶۸۱ کیلومتر از قنوات استان مرمت و لایروبی شده بود، این رقم تنها پارسال به ۸۰۳ کیلومتر رسید.

رییس اداره امور فناوری های مکانیزه کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز گفت: در حالی که تا روی کار آمدن دولت تدبیر و امید خط اعتباری مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان برقرار نبود، در سال ۱۳۹۲ شمسی ۲۹۲ میلیارد ریال اعتبار برای این منظور اختصاص یافت.

محسن قهرمان نژاد افزود: خط اعتباری مکانیزاسیون بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به ترتیب به ۴۲۴ و ۵۱۶ میلیارد ریال افزای یافت، ضمن این که این رقم در سال ۱۳۹۵ به ۶۸۷ میلیارد ریال و سال بعد از آن به ۴۰۱ میلیارد ریال رسید.

وی یادآوری کرد: دولت سال گذشته خط اعتبار یکهزار میلیارد ریالی برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی آذربایجان شرقی اختصاص داد.

وی همچنین از رشد ۲۳ درصدی ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان در هفت سال فعالیت دولت روحانی نسبت به دوره قبل از آن خبر داد و اضافه کرد: در حالی که ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان تا سال ۱۳۹۲ به ۱.۵۴ اسب بخار در هر هکتار می رسید، این رقم پارسال ۱.۹ اسب بخار در هکتار بود.

رییس اداره امور فناوری های مکانیزه کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به رشد ۲۲ درصد تعداد تراکتورهای آذربایجان شرقی تشریح کرد: تعداد تراکتورهای در اختیار بهره برداران کشاورزی استان تا سال ۱۳۹۲ به ۲۹ هزار و ۸۸۷ دستگاه می رسید که این رقم پارسال به ۳۶ هزار و ۵۵۹ دستگاه افزایش یافت.

وی از رشد ۵۰ درصدی تعداد کمباین های بخش کشاورزی آذربایجان شرقی نیز خبر داد و گفت: تعداد کمباین های کشاورزان استان از۵۶۰ دستگاه تا سال ۱۳۹۲ به ۸۴۱ دستگاه در پایان سال گذشته رسیده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز از رشد چهار برابری سطح گلخانه های استان در دولت تدبیر و امید خبر داد.

محمدباقر بی پروا افزود: در حالی که سطح گلخانه های آذربایجان شرقی تا سال ۱۳۹۲ به ۵۲.۶ هکتار می رسید، این رقم در سال نخست فعالیت دولت تدبیر و امید با رشد حدود ۱۲ هکتاری به ۶۴.۵ هکتار و سال بعد به ۷۲ هکتار رسید.

وی به رشد جهشی گلخانه های استان در هفت سال اخیر اشاره کرد و ادامه داد: سطح گلخانه های آذربایجان شرقی در سال ۱۳۹۵ به ۱۲۱ هکتار و سال بعد از آن به ۱۶۵ هکتار افزایش یافت.

وی سطح گلخانه های آذربایجان شرقی در پایان سال گذشته را ۱۹۷ هکتار اعلام کرد و یادآوری کرد: سطح گلخانه های استان در نیمه نخست پارسال به ۲۱۹ هکتار افزایش یافت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید