Iranian Agriculture News Agency

میانگین زمین کشاورزان خراسان شمالی از کشوری بیشتر است

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: براساس آمارها، میانگین زمین کشاورزان استان از کشوری بیشتر است که در این پیوند، سرانه هر بهره‌بردار از اراضی در چرخه تولید این خطه ۵.۵ هکتار و کشوری آن ۴.۱۵ هکتار است.

میانگین زمین کشاورزان خراسان شمالی از کشوری بیشتر است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، علی بهنام فر گفت: سرانه هر فرد در استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی از اراضی در چرخه تولید ۰.۵۲ هکتار است.

وی با بیان اینکه حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند افزود: هم اکنون این کشاورزان در بیش از ۳۴۴ هزار هکتار زمین کشاورزی می کنند.

وی سرانه هر کشاورز خراسان شمالی از سطح زیر کشت را ۳.۳۸ هکتار و سرانه هر فرد در این استان را از سطح زیر کشت ۰.۳۱ هکتار عنوان کرد و افزود: سرانه هر  ایرانی از سطح زیر کشت کشور ۰.۲ هکتار و سرانه هر کشاورز از سطح زیر کشت کشور ۰.۶۶ هکتار است.

وی با بیان اینکه استان خراسان شمالی در نوغان‌داری و زعفران رتبه سه کشور را دارد، گفت: همچنین در تولید انگور و محصولات دانه ریز، عدس و چغندرقند رتبه هفت، در گلابی و پیاز رتبه هشت و در زرشک رتبه ۹ کشوری را دارد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در بیشتر محصولات دیگر باغی و زراعی نیز بین رتبه های ۱۰ تا ۱۵ کشوری را دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان انواع محصولات سردسیری شامل غلات، چغندرقند و محصولات نیمه گرمسیری شامل پنبه و از محصولات باغی گردو، گیلاس، سیب، پسته وحشی و زیتون به عمل می آید.

بهنام فر افزود: این در حالی است که تنها ۱۶ درصد از پهنه‌های این استان قابلیت کشت دارد اما این شاخص در کشور ۲۲ درصد است.

وی اظهار کرد: این استان ۲ هزار و ۸۴۳ هکتار وسعت دارد که ۱۶ درصد از این گستره، معادل ۴۵۲ هزار هکتار قابل کشت است.

وی افزود: برخی از شهرستان های استان از جمله بجنورد، به دلیل توپوگرافی و کوهستانی بودن، اراضی شیبدار زیادی دارند که ۷۴ درصد از ۳۴۴ هزار هکتار عرصه‌ های کنونی کشاورزی این استان در اراضی شیب‌دار و ارتفاعات و ۲۶ درصد در دشت‌ها واقع است.

وی اظهار کرد: ۲۷۵ هزار هکتار از اراضی استان در چرخه کشت است و همچنین ۱۴۸ هزار هکتار کشتزار این استان اراضی آبی است.

بهنام فر گفت: سهم استان ۶ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی در کلیه بخش های اقتصادی کشور است، سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است.

وی مهم ترین بخش تولیدی این استان را کشاورزی دانست و گفت: ۳۶.۴ درصد شاغلان استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند که این شاخص در کشور ۱۸.۹۹ درصد است.

وی گفت: ۲۲۹ هزار و ۹۸۵ هکتار از اراضی استان زراعی است که سالانه ۸۸۰ هزار و ۳۳۶ تن نیز انواع محصول از آن برداشت می شود، رتبه استان در حوزه زراعت در کشور ۲۶ است و سهم تولید آن از زراعت کشور ۱.۰۸ درصد است.

بهنام فر با بیان اینکه این استان ۴۵ هزار و ۷۹۶ هکتار نیز باغ دارد، افزود: سالانه از این سطح ۲۹۷ هزار و ۵۸۲ تن انواع محصول باغی تولید می شود که از لحاظ سطح و تولید در کشور جایگاه ۲۳ را دارد که سهم آن در این شاخص از نظر سطح باغی ۱.۵۷ درصد کشور و در تولیدات ۱.۴۵ درصد است.

وی گفت: کشاورزی متولی تامین امنیت غذایی است، برای تامین این امنیت نیاز به توسعه پایدار کشاورزی است و برای تحقق توسعه پایدار باید به افزایش  بهره‌وری، کشاورزی هوشمند، فنی و مهندسی کردن بخش کشاورزی، تامین سرمایه لازم و در نهایت نگاه راهبردی و تعالی محور و مدیریت علمی توجه شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید