Iranian Agriculture News Agency

پای ارز نیمایی به بازار کشاورزی باز شد

واردات سموم و کودهای شیمیایی با ارز نیمایی موجب افزایش قیمت آنها شده است.

پای ارز نیمایی به بازار کشاورزی باز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، پیمان فیروزنیا در خصوص عوامل گرانی کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی اظهار کرد: عمده کودهای فسفاته و پتاسه در بازار وارداتی هستند که با ارز دولتی وارد می‌شد اما بر اساس مصوبه‌ای که پایان سال گذشته اعلام شد هزینه برای خرید سموم و کود با ارز نیمایی خواهد بود که این موجب افزایش قیمت در بازار شده است.

وی افزود: این تغییرات مالی درباره واردات کودها و سموم کشاورزی باعث افزایش 5 تا 6 برابری قیمت‌ها شده که براساس نوع کود و سموم قیمت‌ها متغیر است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاوری با تاکید بر اینکه تغییر قیمت در سموم و کودهای شیمایی در هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی تاثیرگذار است، اضافه کرد: به دلیل مشکلات اقتصادی موجود دیر یا زود قیمت‌ها در بازار دچار نوسان می‌شد و تضمینی برای ثبات قیمت‌ها وجود نداشت اما اگر قیمت محصولات کشاورزان نیز عادلانه افزایش پیدا کند آنها متضرر نخواهند شد.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی بر اساس افزایش قیمت سموم و کود‌ در بازار قیمت‌های تضمینی را برای خرید محصولات کشاورزی به شورای اقتصادی پیشنهاد داده است و در صورت تایید بقیه اعضا قیمت‌ محصولات کشاورزی افزایش پیدا خواهد کرد.

فیروزنیا افزود: قیمت‌های تضمینی برای خرید محصولات کشاورزی نظیر دانه‌های روغنی، جو و گندم تعیین شده که خسارت به کشاوزران وارد نشود اما عدم هماهنگی افزایش قیمت‌ کود و سموم در بازار و قیمت تضمینی بی شک تهدیدی برای بخش‌های مختلف کشاورزی خواهد بود.

وی تاکید کرد: قیمت‌های تضمینی هر ساله از سوی سازمان جهاد کشاورزی به شورای اقتصاد اعلام می‌شود به عنوان مثال امسال قیمت خرید دانه های روغنی حدود 9800 تومان با توجه به هزینه های کشت این محصول پیش بینی شده اما اینکه به چه قیمتی مصوب شود تصمیم نهایی شورای اقتصاد بوده که برای همه لازم الاجرا است.

وی بیان کرد: مشکل دلالان برای خرید محصولات کشاورزی از گذشته وجود داشته اما همیشه در بازار به ضرر کشاورزان نیست و در برخی موارد نیز کمک کننده هستند اما علت افت قیمت محصولاتی نظیر صیفی و سبزیجات عدم رعایت الگوی کشت است که از سوی سازمان جهاد کشاورزی اعلام می‌شود و کشاورزان رعایت نمی‌کنند و تولید بیش از نیاز بازار موجب مازاد تولید و در نهایت کشاورزان متضرر می‌شوند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاوری اشاره کرد: صیفی و سبزیجات نگهداری نمی‌شود و بلافاصله از مزرعه وارد بازار می‌شود و افزایش این محصولات تنظیم بازار را بر هم می‌زند و باعث کاهش قیمت می شود و این ارتباطی به حضور دلالان در بازار ندارد.

وی ادامه داد: استفاده صحیح و رعایت اصول الگوی کشت اعلام شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی مانع آسیب به محصولات کشاورزان خواهد شد و برای فروش در بازار با مشکل مواجه نخواهند شد.

فیروزنیا در پایان تاکید کرد: لازم است باتوجه به افزایش قیمت کود شیمیایی استفاده از کودهای شیمیایی براساس نتایج خاک انجام شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید