Iranian Agriculture News Agency

آغاز برداشت زیتون در مرودشت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: برداشت زیتون کنسروی از 150 هکتار باغ بارور زیتون ازاوایل شهریور در این شهرستان آغاز شده است و تا اواسط آذرماه ادامه دارد.

آغاز برداشت زیتون در مرودشت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، عزیز رحیمی اظهار کرد: پیش بینی می شود بیش از 450 تن میوه زیتون تولید و روانه بازار شود.

رحیمی با بیان اینکه  برداشت زیتون روغنی در اواخر آبان و اوایل آذر ماه انجام می شود، افزود: باتوجه به اقتصادی بودن روغن حدود 30 تا 40 درصد زیتون تولیدی به صورت روغنی و مابقی به صورت کنسروی برداشت می شود.

به گفته وی، عدم وجود صنایع تبدیلی و روغن گیری در شهرستان مرودشت از مهمترین مشکلات و چالش های پیش روی باغداران است.

این مقام مسئول با بیان اینکه متوسط برداشت زیتون در باغ های شهرستان حدود سه تن در هکتار است، خاطر نشان کرد: به منظور افزایش عملکرد و بهبود وضعیت ارقام نامناسب فعلی، طرح افزایش عملکرد باغ ها با اجرای عملیات هرس، پیوند، تغذیه از سال 1397 در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته رحیمی ، در راستای افزایش سطوح زیر کشت باغ های زیتون و افزایش تولید به متقاضیان احداث باغ زیتون یارانه نهال پرداخت می شود.

او افزود: عمده زیتون تولیدی در شهرستان به صورت محلی فرآوری می شود و مقداری نیز به کارخانه های روغن گیری در شهرستان های  کوار و شیراز ارسال می شود.

رحیمی یادآور شد:  بهره گیری از ارقام  پربازده و مدیریت به زراعی و به باغی مانند بهبود تغذیه ، هرس و آبیاری مناسب در افزایش عملکرد زیتون نقش دارد.

ارقام تخم کبکی، زرد زیتون، شنگه، دزفولی،کنسواریا و فیشومی از مهمترین ارقام زیتون موجود در شهرستان مرودشت است.

مرودشت در 45 کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید