Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی نی ریز:

تلقیح نژاد 950 راس گوسفند در نی ریز

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی ریز از تلقیح نژاد 200 راس گوسفند محلی در گله ارژنگ ترابی با اسپرم نژاد رومانف به روش لاپاراسکوپی خبر داد و گفت: پیش از این تلقیح نژاد 750 راس گوسفند، به طور کامل در نی ریز اجرا شده است که در پدیده ای نادر حتی 4 قلوزایی را نیز برای اولین بار در شهرستان شاهد بوده ایم.

تلقیح نژاد 950 راس گوسفند در نی ریز

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، علیرضا بصیری تصریح کرد: هدف از اجرای طرح تلاقی گوسفند محلی با اسپرم نژاد رومانف به روش لاپاراسکوپی، افزایش تولید گوسفند داشتی است که نتیجه آن بره‌های متولد شده با پنجاه درصد خلوص پدری و پنجاه درصد خلوص مادری است.

به گفته وی، کاربرد اصلی این نژاد، اصلاح دام های محلی است  و با توجه به تجربه دو ساله طرح در شهرستان، این روش در صورتی موفق خواهد بود که نگهداری دام در جایگاه بسته انجام شود در غیر اینصورت نتیجه ای حاصل نخواهد شد.

او یادآور شد: نژاد رومانف زودرس بوده و بره‌های آن در سن چهار ماهگی، خصوصیات بلوغ را از خود نشان می‌دهند و از دیگر ویژگی‌های آن سازگاری و عادت کردن به آب و هوای سرد و خوراک محلی، باروری بسیارخوب، امکان تولید مثل در تمام طول سال و چند قلوزایی است.

نژاد رومانف متعلق به دره ولگای علیا در روسیه است که بعدها به فرانسه و کشورهای دیگر انتقال یافت؛ این گوسفند در هر زایش دو تا شش بره تولید می‌کند و تاکنون تولید 9 بره در روسیه و 7 بره در آمریکا در یک زایش برای آن ثبت شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید