Iranian Agriculture News Agency

امسال فروش زعفران در خراسان شمالی به صورت تک فروشی انجام نمی شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال فروش زعفران به صورت تک فروشی در استان انجام نخواهد شد.

امسال فروش زعفران در خراسان شمالی به صورت تک فروشی انجام نمی شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، عبدالله یوسفی با اشاره به اینکه  امسال فروش زعفران به صورت تک فروشی در استان انجام نخواهد شد، گفت: سطح زیرکشت زعفران در این استان از ۵۵۰ هکتار به چهار هزار و ۲۰۰ هکتار رسیده است.

وی با اشاره به مشکلات خرید و فروش زعفران در سال گذشته که قیمت آن به صورت چشم گیری افت کرد، افزود: برای حل این مشکل و جلوگیری از بروز این امر، بازار تخصصی زعفران مصوب شده است و این امر با کمک اتحادیه تعاونی هایی که در حال شکل گیری است، صورت خواهد گرفت.

 یوسفی ادامه داد: در راستای اجرای این طرح، فروش زعفران در بازار مذکور در غرفه ها انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن طی امسال آزمایشگاه تخصصی درجه بندی زعفران نیز در استان تجهیز و زعفران های تولیدی در خود استان به هنگام برداشت مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه میانگین تولید زعفران در این استان حدود ۲۰ تن است، تاکیدکرد: برای راه اندازی حدود شش مرکز بسته بندی زعفران نیز مجوز داده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی توضیح داد: در این استان برای توسعه کشت گیاهان دارویی از قبیل گل محمدی، زعفران و زیره و ... اقدام کرده ایم، اما در بحث فرآورده های گیاهان دارویی وضع خوبی نداریم.

وی تصریح کرد: در این استان فقط یک واحد فرآوری گیاهان دارویی وجود دارد که این واحد نیز مجوز بهداشتی را برای قسمتی از تولیدات خود اخذ نکرده است که موضوع بازاریابی را تضمین کند و این امر باید در قالب کشاورزی قراردادی انجام شود.

اجرای طرح فراز و ۷۵ هکتار از تاکستان های استان

وی در ادامه در ارتباط با تاکستان های استان نیز بیان کرد: در این استان ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ انگور وجود دارد که حدود ۱۷۰ هزار تن محصول انگور، ۲۲ هزار تن کشمش و ۳۰ نوع فرآورده از آن تولید می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اجرای طرح فراز در تاکستان های استان، گفت: اجرای این طرح در تاکستان ها، میزان تولید را سه تا چهار برابر افزایش می دهد و این طرح تاکنون در ۷۵ هکتار از سطح تاکستان های استان اجرا شده است.

۱۰ تا ۲۰ درصد اراضی کشاورزی خراسان شمالی بیمه است

وی در ارتباط با بیمه های کشاورزی نیز تصریح کرد: طرح بیمه فراگیر انگور در این استان اجرا شد بطوریکه با اجرای این طرح سهم باغدار نیز پرداخت شد اما بازهم باغدار همکاری لازم برای اجرای این طرح را نداشت.

یوسفی با بیان اینکه ۳۵ ریسک در استان وجود دارد که باغات و مزارع کشاورزی را تهدید می کند، افزود: به طور کلی طبق آمار و ارقام موجود فقط بین ۱۰ تا ۲۰ درصد اراضی تحت پوشش بیمه کشاورزی هستند.

به گفته وی در حال حاضر فقط ۲۰ درصد مزارع و از ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات انگور فقط هفت هزار هکتار تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار دارند.

این مقام مسئول افزود: جانیفتادن فروش بیمه، عدم رضایت کشاورز از نحوه پرداخت غرامت از جمله عللی هستند که موجب شده تا کشاورز تمایلی برای بیمه کردن اراضی کشاورزی خود نداشته باشد.

وجود ۷۰ هکتار گلخانه در استان

وی در ادامه با اشاره به اینکه خراسان شمالی در ارتباط با گلخانه ها تحول خوبی داشته است، ادامه داد: سطح گلخانه های استان از ۱۰ هکتار به ۷۰ هکتار رسیده است.

یوسفی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن چندین مجتمع گلخانه ای دیگر از قبیل امام رضا(ع)، بیگان و ساری گل نیز در حال ساخت است.

به گفته وی در حال حاضر فاز یک و دو مجتمع گلخانه ای امام رضا(ع) واگذار شده و فاز سوم و چهارم نیز در حال ساخت و واگذاری است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید