Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور عشایر استان بوشهر:

در سال گذشته 800 خانوار عشایری بیمه شدند

بضاعت مالی کم عشایر دلیل عدم استقبال عشایر از بیمه

مدیر امور عشایر استان بوشهر گفت: با توجه به آنکه عشایر به جز دامداری و کشاورزی راه درآمدی دیگری ندارند، برقرای مستمری بازنشستگی در دوران سالمندی می‌تواند به آنها کمک کند.

در سال گذشته 800 خانوار عشایری بیمه شدند

به گزارش خبرنگار ایانا در بوشهر؛ عبدالمحمد امینی‌زاده با بیان اینکه استان بوشهر نوزدهمین استان کشور از نظر جمعیت عشایری است و حدود 5200 خانوار با 30 هزار نفر جمعیت عشایری به صورت ساکن و کوچ رو در استان حضور دارند، گفت: از این میزان 3هزار 311 خانوار کوچ‌رو و هزار و 889 خانوار نیز ساکن در قالب یک ایل و 5 طایفه و 38 تیره هستند.

وی با بیان اینکه شغل اصلی عشایر دامپروری است، گفت: حدود 45 درصد از دام سبک استان مختص عشایر است، کشاورزی، صنایع دستی و زنبورداری از دیگر شغل‌هایی هستند که عشایر در آن فعالیت دارند و سالیانه حدود 20 هزار تن گوشت قرمز، شیر و سایر لبنیات را تهیه می‌کنند. همچنین عشایر در سال حدود 142 تن الیاف دامی، 30 هزار متر مربع انواع صنایع دستی از جمله قالی، قالیچه، گلیم و گبه، جاجیم و حدود 80 هزار تن محصولات زراعی و باغی دارند که ارزش آن حدود 760 میلیارد تومان است.

امینی‌زاده درخصوص بیمه عشایر نیز گفت: به دلیل هزینه‎پرداختی و گاها بضاعت مالی کم عشایر به سختی از بیمه استقبال می‌کنند مشکل اصلی صندوق بیمه اجتماعی نداشتن دفترچه بیمه خدمات درمانی است و درواقع بیمه درمانی یک آسودگی خاطر و روانی را به آنها می‌دهد، اما باید توجه داشت که برقراری مستمری بازنشستگی، ازکار افتادگی و یا فوت از مزایایی است که بیمه‌شدگان می‌توانند از آن برخوردار شوند و با توجه به آنکه عشایر به جز دامداری و کشاورزی راه درآمدی دیگری ندارند، بنابراین برقرای مستمری بازنشستگی در دوران سالمندی به حال آنها کمک خواهد کرد و در صورت فوت سرپرست خانوار راهی برای کمک به امرار معاش خانوار خواهد بود.

مدیر امور عشایر استان بوشهر با بیان اینکه در سال گذشته 800 خانوار بیمه شده در صندوق بیمه اجتماعی داشتیم، تاکید کرد: عشایر انتظار دارند تا کارگزاری بیمه به شرکت‌های عشایری که خود در میان آنها هستند واگذار شود، زیرا آنها در کنار عشایر حضور و دسترسی دارند و بهتر می‌توانند از خدمات بیمه برخوردار شوند.

وی تهیه و حمل 3500 تن علوفه دامی و کالاهای اساسی400 تن، احداث منابع آب انبار و حفر چاه و تعمیر آب و لوله کشی، مرمت و بازسازی راههای تردد عشایر، سوخت رسانی به عشایر به منظور حفاظت از منابع طبیعی، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، آموزشی و فرهنگی از دیگر خدماتی است که امور عشایر استان به منظور افزایش رفاه عشایر انجام داده است.

امینی‌زاده در پایان افزود: کل اعتبار عمرانی ما درسال 98 حدود 2 میلیارد تومان اعتبار ملی و یک میلیارد و 153 میلیون تومان اعتبار استانی عمرانی و در بحث ارزش افزوده نیز 8 میلیارد تومان و در پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به بخش عشایری نیز حدود 3 میلیارد تومان بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید