Iranian Agriculture News Agency

۱۷۳ میلیون مترمکعب آب بین نخیلات بوشهر توزیع شد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷۳ میلیون مترمکعب آب از سد شهید رئیسعلی دلواری و دیگر رودخانه‌های این استان برای آبیاری نخیلات توزیع شد.

۱۷۳ میلیون مترمکعب آب بین نخیلات بوشهر توزیع شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر؛ عبدالطیف عباسی نژاد به رسانه‌ها اعلام کرد: با این میزان آب ۲میلیون و ۵۰۰ هزار اصله از نخیلات زیر پوشش شبکه‌های آبیاری و زهکشی این استان به سطح حدود ۱۸ هزار هکتار نخلستان در ۲ مرحله زیر پوشش آبیاری قرار گرفتند.

وی افزود: از این میزان آب حدود ۸۲ میلیون مترمکعب از سد رئیسعلی دلواری و نزدیک به ۹۱ میلیون مترمکعب با بهره گیری از تاسیسات انحراف آب از دیگر رودخانه‌های این استان تامین شده‌است.

عباسی نژاد اضافه کرد: با وجود برخی کمبودها و محدودیت‌ها در منابع آبی در دسترس و قابل برنامه ریزی، شرکت آب منطقه ای بوشهر با مشارکت باغداران و با پیاده سازی الگوهای تحویل حجمی آب، به طور میانگین ۲ دوره آبیاری در سطح نخیلات زیر پوشش شبکه‌ها انجام داده‌است و در حال برنامه ریزی برای تامین، انتقال و توزیع آب مورد نیاز دور آبیاری پس از برداشت محصول است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر گفت: در زمان حاضر تاسیسات آبی تحت مدیریت این شرکت شامل سد مخزنی رئیسعلی دلواری، چهار سد انحرافی و چهار ایستگاه پمپاژ، تاسیسات تامین و انحراف آب هفت شبکه آبیاری و زهکشی استان بوشهر ۳۰ هزار هکتار نخیلات این استان را زیر پوشش دارد.

وی نقش مشارکت مردم در مراحل توزیع آب را بسیار پررنگ خواند و گفت: به منظور پیاده سازی و اجرایی کردن مشارکت بهره‌برداران در امر بهره‌برداری، با همکاری سازمان جهاد کشاورزی یک تشکل آب بران در قالب تعاونی تولید، در سطحی به وسعت ۱۷۰ هکتار از نخیلات شبکه آبپخش به صورت پایلوت مستقر و از سال ۱۳۹۸ تا کنون مشغول به فعالیت است.

در استان بوشهر با ۶ میلیون اصاله نخل در سطح بیش از ۳۵ هزار هکتار سالانه ۱۶۵ هزار خرما تولید می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید