Iranian Agriculture News Agency

کشاورزان ابرکوه ۱۴ هزار تن گندم برداشت کردند

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به پایان فصل برداشت گندم از سه هزار هکتار اراضی کشت این گیاه راهبردی گفت: امسال کشاورزان ۱۴ هزار تن گندم در این شهرستان برداشت کردند.

کشاورزان ابرکوه ۱۴ هزار تن گندم برداشت کردند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، مهدی غیب الهی گفت: این میزان تولید با احتساب چهار هزار و ۷۰۰کیلوگرم تا پنج تن در هر هکتار برداشت شده است و  با توجه به اینکه کشاورزان در سال زراعی ۹۹-۹۸ از بذر اصلاح شده سیستان که با شرایط اقلیمی منطقه سازگاری دارد، استفاده کردند تولید گندم در برخی مزارع به پنج تن در هر هکتار نیز رسید.

غیب الهی بیان کرد: درحالی که پیش از این متوسط تولید گندم چهار هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در واحد سطح بوده است.

این مسئول ادامه داد: با توجه به آموزش های ترویجی، رعایت موارد علمی در مراحل کاشت، داشت و برداشت، آب و کود دهی به موقع، مبارزه با علف های هرز و استفاده از دانش فنی روز و شرایط مطلوب آب و هوایی سال زراعی جاری از دیگر عوامل افزایش تولید گندم است.

وی بابیان اینکه کار برداشت گندم از اوایل خردادماه در این شهرستان آغاز و تا اوایل شهریور ماه ادامه داشت، تاکید کرد: کشاورزان محصول گندم را با ۲۰ دستگاه کمباین و دروگر برداشت کردند.

مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه ادامه داد: ۱۲ گروه نظارت به صورت مستمر بر نحوه برداشت و میزان ریزش گندم از کمباین ها نظارت داشتند.

وی با اشاره به اینکه دولت امسال خرید تضمینی گندم را از قرار کیلویی ۲۵ هزار ریال تعیین کرد ، یادآور شد: تاکنون هزار و ۹۰۰ تن گندم  توسط سه مرکز خرید تعاونی روستایی این شهرستان خریداری شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲ برابر افزایش دارد.

گفتنی است که اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافته است و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار و ۵۰۰ خانوار ، سالانه ۲۰۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید