Iranian Agriculture News Agency

کلینیک‌های گیاه پزشکی، بازوان توانمند حفظ نباتات در تولید محصولات زراعی و باغی

مدیر حفظ نباتات سازمان کلینیک های گیاه پزشکی را بازوان توانمند حفظ نباتات در تولید محصولات زراعی، باغی و گلخانه ای دانست و گفت: این مراکز به عنوان شبکه های مراقبت و پیش آگاهی بخش خصوصی، نقش بسزایی در حفظ محصولات کشاورزی از گزند عوامل خسارتزای گیاهی ایفا می کنند.

کلینیک‌های گیاه پزشکی، بازوان توانمند حفظ نباتات در تولید محصولات زراعی و باغی

به گزارش خبرگزاری ایانا در استان خراسان جنوبی، مهدی یوسفی گفت: در راستای کاهش تصدی گری بخش دولتی و واگذاری امور به بخش خصوصی و همچنین فراهم کردن زمینه اشتغال برای فارغ التحصیلان بخش کشاورزی، امور مربوط به بررسی نمونه‌های گیاهی، تجویز سموم در قالب نسخه‌های گیاهپزشکی، ارائه راهکارهای مدیریت آفات و بیماری‌های گیاهی و انجام بازدیدهای فنی از باغات و مزارع به کلینیک‌های گیاهپزشکی واگذار شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر 16 کلینیک گیاهپزشکی در استان با اخذ مجوز از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و با نظارت عالیه سازمان جهاد کشاورزی به‌عنوان شبکه های مراقبت و پیش آگاهی بخش خصوصی فعالیت می کنند، اظهار کرد: در واقع کلینیک گیاهپزشکی واحدی است که آفات، بیمارگرها و علف های هرز محصولات کشاورزی و فراورده‌های آنها را تشخیص و ضمن بررسی، با صدور نسخه، روش‌های مدیریت آن را توصیه و در صورت درخواست متقاضی، بر اجرای آن نظارت می کند.

وی ادامه داد: این کلینیک‌ها به‌عنوان محلی جهت بررسی مشکلات گیاه و نیازهای کشاورزان و نیز به‌عنوان مرکز اطلاع‌رسانی برای خدمات ترویجی کشاورزی عمل می کند.

یوسفی افزود: کلینیک‌های گیاهپزشکی رابطی بین مراکز تحقیقات ملی کشاورزی، مراکز ترویجی و جامعه کشاورزی بوده و فعالیت عمده آنها ارائه روش‌های کنترل آفات و بیمار‌ی‌های گیاهی بر اساس جدیدترین دستورالعمل‌های سازمان حفظ نباتات کشور  به طور مستقیم به کشاورزان است.

وی بیان کرد: علاوه بر این، با راه اندازی سامانه مونیتورینگ بین این واحد ها و تعداد 56 فروشندگی سموم در استان تمامی نسخ ثبت شده و امکان پیگیری بعدی برای بهره برداران محترم فراهم شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: یکی از اهداف بلند مدت حفظ نباتات در بخش کشاورزی، پیشگیری از انجام سمپاشی‌های بی‌رویه با سموم غیر تخصصی، جهت جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی، تولید محصول سالم و تامین سلامت جامعه است که در همین راستا  کلینیک‌های گیاهپزشکی با توصیه به استفاده از تجهیزات کنترل غیرشیمیایی و همچنین سموم کم خطر با پایه گیاهی و یا دوره کارنس کوتاه در تحقق این امر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.

یوسفی تاکید کرد: کشاورزان و باغداران محترم می بایست جهت بررسی نمونه‌های آسیب دیده از عوامل خسارت‌زای گیاهی و یا درخواست بازدید حضوری از باغ یا مزرعه به این واحدها در سطح استان مراجعه کنند.

شایان ذکر است نظارت عالیه بر عملکرد این واحدها توسط سازمان جهادکشاورزی و مدیریت‌های تابعه شهرستانی صورت می‌پذیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید