Iranian Agriculture News Agency

پیش‌بینی برداشت 50هزار تن انگور از تاکستان‌های چهارمحال و بختیاری

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی کرد، امسال برداشت انگور از تاکستان‌های استان با ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۵۰ هزار تن برسد.

پیش‌بینی برداشت 50هزار تن انگور از تاکستان‌های چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمجال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد اظهار کرد: چهار هزار و ۲۰۰ هکتار تاکستان در استان وجود دارد که بیشتر آنها در شهرستان کیار قرار دارد.

وی با بیان اینکه از این میزان چهار هزار و ۱۰۰ هکتار بارور و ۱۲۱ هکتار به صورت نهال است، افزود: رقم غالب انگور در استان عسگری است که بیشتر به صورت تازه‌خوری مصرف می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری رقم عسگری را یک رقم دیررس معرفی و بیان کرد: برنامه جهادکشاورزی این است که در خصوص انگور به سمت ارقام زودرس خارجی یا داخلی که بازارپسندی بهتری دارند، حرکت کند.

شیرانی خاطرنشان کرد: کشت انگور دیم نیز در ۲ سال گذشته در اراضی شیبدار استان انجام شده است ولی هنوز به مرحله باردهی نرسیده‌اند.

وی بیان کرد: ۳۰ تا ۴۰ درصد انگور تولیدی استان در کارخانه گهرو به صورت کنستانتره فرآوری، بخشی از آن به صورت تازه‌خوری مصرف، مقداری به استان‌های همجوار ارسال و مابقی نیز به صورت محلی و به شکل کشمش و شیره فرآوری می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: سال گذشته سرمازدگی و ۲ سال پیش تگرگ موجب خسارت به تاکستان‌های شهرستان‌های کیار شد ولی امسال نسبت به سال گذشته به دلیل نبود سرمازدگی وضعیت تولید انگور بهتر است.

شیرانی یادآور شد: سال گذشته برنامه داربستی کردن انگور و ارائه تسهیلات در استان ارائه شد، ولی استقبال زیادی از این طرح نشد.

وی بالا بودن هزینه تمام شده داربستی کردن انگور را یکی از دلایل بی‌تمایلی کشاورزان به استفاده از این طرح دانست و تصریح کرد: کشاورزان پس از برداشت انگور، شاخه‌های مو را با خاک می‌پوشانند و چون این امکان در هنگام داربستی کردن وجود ندارد، می‌گویند این کار باعث سرمازدگی انگور می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در نقاطی از استان که امکان اجرای طرح و متقاضی وجود داشته باشد در صورت ابلاغ اعتبار تسهیلات پرداخت می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید