Iranian Agriculture News Agency

رییس اداره زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان

کشت کلزا در مزارع کردستان آغاز شد

رییس اداره زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: کشت پاییزه کلزا در سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع این استان آغاز شده است.

کشت کلزا در مزارع کردستان آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، حیدر مرادی، با اشاره به اینکه فصل کشت این محصول در کردستان از نیمه دوم شهریور تا دهه اول مهر است، اظهار کرد: برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی برای کشت کلزا در این استان در سال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹،  سه هزار و ۵۰۰ هکتار است.

وی اضافه کرد: برای این میزان کشت کلزا، ۲۰ تُن بذر مورد نیاز است که سازمان جهاد کشاورزی تاکنون این مقدار بذر را در ۲ مرحله در قالب پنج رقم آرشیتکت، گارو، روجان، آنیسان و آندلیکو را دریافت کرده است.

رییس اداره زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: این میزان بذر هم اکنون در بین جهاد کشاورزی شهرستان‌ها توزیع شده و پیش بینی می‌شود کلزا کاران قروه، دهگلان، کامیاران، سقز و مریوان بیشترین سطح کشت این محصول را داشته باشند.

وی با اشاره به سردسیر بودن کردستان تاکید کرد: دمای هوای سرد باعث کاهش راندمان کشت کلزا می شود از این روز انتظار می رود کلزا کاران در کشت محصول خود تعجیل داشته باشند.

مرادی گفت: به همین خاطر آخرین مهلت فصل کاشت در مناطق سردسیر استان شامل دهگلان، قروه، بیجار، قسمتی از سقز و دیواندره تا پایان شهریور و در مناطق معتدل سرد شامل کامیاران، مریوان، بانه، سروآباد و قسمتی از سنندج و سقز نیز تا ۱۰ مهر است.

وی یادآور شد: کشت دانه های روغنی از جمله کلزا از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در تولید روغن خوراکی در برنامه ششم توسعه قرار دارد تا با تلاش کشاورزان و حمایت دستگاه های کشور از چالش های جدی تولید دانه‌های روغنی و تولید روغن خوراکی خارج شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید