Iranian Agriculture News Agency

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس:

قیمت محصولات کشاورزی و دامی باید واقعی شود

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: قیمت محصولات تولیدی حوزه کشاورزی و دامپروری باید واقعی شود و این به امنیت غذایی نیز کمک خواهد کرد.

قیمت محصولات کشاورزی و دامی باید واقعی شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، سیدجواد ساداتی‌نژاد، در نشست بررسی مسائل کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست اسفراین اظهار کرد: کشاورز و کشاورزی در کشور مظلوم واقع شده اند و نباید به گونه ای باشد که کشاورز، که خود ضعیف ترین قشر جامعه است، به دیگران یارانه بدهد.

وی افزود: در همه حوزه های دیگر، از جمله صنعت فولاد و خودرو وقتی افزایش قیمتی روی می دهد کمتر کسی مخالفت می کند، اما همین که کار به حوزه کشاورزی و دامداری می رسد هر افزایش قیمتی را به بهانه ارتباط آن با غذای مردم سرکوب می کنند.

ساداتی نژاد افزود: امنیت غذایی موضوع اول و جزئی از امنیت ملی است اما نباید انتظار داشت کشاورزان محصولات خود را با بهایی کمتر از قیمت تمام شده به دولت بفروشند و با این کار از جیب خود به دیگر اقشار جامعه یارانه بدهند.

وی از بررسی طرح اصلاح قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس خبر داد و گفت: با واقعی شدن قیمت محصولات کشاورزی و دامی، رونق خوبی در تولیدات این حوزه رخ خواهد داد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در بخش دیگری از سخنانش گفت: کشاورز نباید قربانی سیاست های مختلف وزارت های نیرو و جهاد کشاورزی شود.

ساداتی نژاد افزود: تعدیل چاه های کشاورزی در دشت های ممنوعه و بحرانی استان در گام نخست مستلزم تعریف الگوی مناسب کشت از سوی سازمان جهاد کشاورزی و اجرای آن است.

وی تصریح کرد: تعدیل چاه های کشاورزی، تنش های اجتماعی به دنبال دارد و بنابراین سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای باید همزمان کارها را دنبال کرده و از انجام کارهای جزیره ای پرهیز کنند.

کشاورز باید تغییر الگوی کشت را بپذیرد 

استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست اظهار داشت: تغییر الگوی کشت کشاورزی در کشور و نیز خراسان شمالی تا اندازه ای انجام شده اما این به قدری نبوده که موجب ایجاد تحول در این حوزه شود.

محمدعلی شجاعی افزود: باید دانایی بر امور مسلط شود تا کشاورز تغییر الگوی کشت را بپذیرد و در ادامه تعدیل چاه های آب کشاورزی نیز انجام شود.

وی با اشاره به  قدرت انسجام و همراهی مسوولان در استان گفت: این مهم گامی برای رسیدن به نداشته های استان است.

باید زمینه استفاده از همه ظرفیت سد بیدواز فراهم شود 

نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی، تامین آب کشاورزی را از جمله مشکلات این شهرستان دانست و گفت: سد بیدواز ظرفیت اسمی ذخیره سازی ۵٠ میلیون متر مکعب آب را دارد اما با توجه به مشکلات اعتباری برای علاج بخشی سد، نمی توان از این ظرفیت به طور کامل استفاده کرد.

امان الله حسین پور افزود: اقتصاد بیش از نیمی مردم شهرستان اسفراین مربوط به بخش کشاورزی است و باید کاری کنیم ظرفیت های کشاورزی این شهرستان احیا شود.

وی با اشاره به افزایش قیمت نهاده های کشاورزی در کشور گفت: افزایش قیمت نهاده ها، بدون تغییر قیمت محصولات کشاورزی، موجب ضرر اقتصادی کشاورزان می شود و از کمیسیون کشاورزی مجلس انتظار داریم که قوانین مربوط به این حوزه را اصلاح کند.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در سفری یک روزه به شهرستان اسفراین، از روندعلاج بخشی سد بیدواز و شهرک گلخانه ای ساریگل این شهرستان دیدن کرده و در نشستی با مسوولان حوزه کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست، مسائل این بخشها را بررسی کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید