Iranian Agriculture News Agency

2100 هکتار طرح‌های بیابان‌زدایی و کنترل کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در دامغان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان گفت: 2 هزار و 100 هکتار طرح‌های بیابان‌زدایی و کنترل کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در دامغان اجرا شده است.

2100 هکتار طرح‌های بیابان‌زدایی و کنترل کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در دامغان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، علی عباسی راد اظهار کرد: این اقدامات در دولت دوازدهم در طرح‌های بیابان‌زدایی و کنترل کانون‌های فرسایش بادی از سال 92 تاکنون انجام‌شده که حدود 2 هزار و 100 هکتار از اراضی بیابانی شهرستان دامغان تحت عملیات نهال‌کاری با گونه‌های سازگار با شرایط منطقه قرار گرفته است.

وی افزود: در این مدت نیز در بیش از 2 هزار هکتار از اراضی به‌منظور جلوگیری از بروز سیلاب و افزایش نفوذ آب به داخل خاک پروژه کنترل هرز آب اجرا شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان اجرای پروژه مدیریت جنگل‌های دست کاشت در سطح یک هزار هکتار و آبیاری و مراقبت از نهال‌های کشت‌شده در سطح یک هزار و 650 هکتار از دیگر اقدامات اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان در طول خدمتگزاری دولت تدبیر و امید در شهرستان دامغان اشاره کرد.

عباسی راد خاطرنشان کرد: به‌منظور کنترل فرسایش بادی از طریق کاشت نهال از سال 92 تاکنون حدود 85 کیلومتر بادشکن اطراف مزارع با مشارکت این اداره و کشاورزان و بهره‌برداران احداث‌شده است.

وی درباره اجرای پروژه تعمیم ترسیب کربن در مناطق جنوبی شهرستان گفت: پروژه ترسیب کربن برای نخستین بار در استان سمنان در این شهرستان از سال 1392 با پیشنهاد دفتر امور بیابان که متولی این امر در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشوراست، آغاز شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان افزود: با توجه به تجربیات موجود و با نظر کارشناسان سازمان جنگل‌ها، منطقه کوه زر و سرکویر در جنوب شهرستان دامغان با توجه به بیابانی بودن آن و دوری از شهر که منجر به محرومیت ساکنین آن شده و همچنین بحث‌های پیشروی بیابان و کویر که در منطقه حاکم است انتخاب شد و پس از اجرای موفق طرح در سال 96 در 6 روستای قهاب نیز این طرح اجرا شد.

عباسی راد اضافه کرد: از ابتدای اجرای پروژه ترسیب کربن در شهرستان دامغان که هم‌زمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید است بیش از 700 هکتار نهال‌کاری، 1500 هکتار کنترل هرز آب، 530 هکتار بذرپاشی و بذرکاری و تولید بیش از 40 هزار اصله نهال گلدانی با مشارکت اهالی مناطق تحت پوشش این پروژه در شهرستان انجام‌ شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید