Iranian Agriculture News Agency

انتظاراتی که برای کاهش کشت گوجه فرنگی در خراسان شمالی برآورده نشد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: به رغم اینکه انتظار می رفت کشت و تولید گوجه فرنگی در سال جاری کاهش یابد اما این امر محقق نشد.

انتظاراتی که برای کاهش کشت گوجه فرنگی در خراسان شمالی برآورده نشد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، تشکری گفت: میزان تولید گوجه فرنگی طی سال گذشته در استان ۱۵۰ هزار تن بوده این در حالی است که این رقم در سال جاری به بیش از ۱۵۰ هزار تن رسیده است.

وی افزود: کشاورزان این استان در سال گذشته برای فروش گوجه فرنگی با مشکل مواجه شدند و قیمت ها کاهش یافت و این انتظار می رفت که با توجه به تجربه مشکلات سال گذشته میزان تولید این محصول در سال جاری کاهش یابد اما این موضوع اتفاق نیفتاد.

تشکری خاطرنشان کرد: به عنوان مثال کشاورزان در یک سال متضرر می شوند و این تصور در کشاورزان به وجود می آید که سایر کشاورزان در سال بعد دیگر اقدام به کشت آن محصول نمی کنند در نتیجه دوباره همان محصول را کشت می کنند و همین امر موجب می شود تا بیشتر کشاورزان دوباره آن محصول را کشت کنند.

وی ادامه داد: از ۱۵۰ هزار تن گوجه فرنگی تولیدی در استان ۵۰ تن جذب کارخانه های رب و ۳۰ هزار تن به صورت تازه خوری در استان مصرف می شود و ۷۰ هزار تن مازاد بر نیاز است که به سایر استان و یا کشورهای همسایه صادر می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: طی سال های گذشته صادرات گوجه فرنگی به کشورهای عراق و به خصوص اقلیم کردستان عراق به مقدار زیادی صورت می گرفت اما از سال گذشته به علت تحریم های اعمال شده و همچون محدودیت های کرونایی در سال جاری این میزان به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است.

وی در ارتباط با حمایت هایی که سازمان جهاد کشاورزی جهت خرید این محصول باید انجام دهد نیز بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی برای محصولاتی همچون گوجه فرنگی، پیاز و ... می تواند خرید حمایتی انجام دهد و این هم زمانی اتفاق می افتد که به عنوان مثال قیمت گوجه فرنگی به کمتر ۱۰۰۰ تومان برسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: خرید حمایت های بهاره از استان هایی که چنین محصولاتی در فصل بهار تولید و روانه بازار شد، انجام شده است اما هنوز برای استان هایی که این محصولات در فصل تابستان به بازار توزیع می شود، انجام نشده است.

وی تاکیدکرد: برای این امر باید وزارت خانه اعتباراتی اختصاص دهد که سازمان بتواند به کشاورزان پرداخت کند و در این راستا پیگیری های فراوانی انجام شده اما هنوز پاسخی دریافت نشده است.

تشکری خاطرنشان کرد: اما از سوی دیگر هنوز قیمت گوجه فرنگی در خراسان شمالی در سال جاری به کمتر از ۱۰۰۰ تومان نرسیده است تا وارد اقدام خریدهای حمایتی شد.

وی گفت: تا ۱۵ شهریور ماه اوج برداشت محصول گوجه فرنگی در این استان است و به زمان اوج برداشت نزدیک می شویم و تاکنون مشکلی در خصوص خرید این محصول به وجود نیامده است.

به گفته این مقام مسئول تاکنون ۳۵ درصد از محصول گوجه فرنگی در استان برداشت شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید