Iranian Agriculture News Agency

کشاورزی علمی راه نجات کشور از بحران اقتصادی

حمید افشاری ۵۵ ساله از پیشروان حوزه دام و طیور شهرستان خرامه است که مدیریت مجتمع دامپروری توران تیهو با ۵ واحد تولیدی و مساحتی قریب به ۱۶.۵ هکتار را برعهده دارد.

کشاورزی علمی راه نجات کشور از بحران اقتصادی

افشاری دارای تحصیلات کارشناسی در رشته دامپروری، کارشناسی ارشد در زمینه گیاهان دارویی و دکترای مدیریت کسب و کار بوده و بر این باور است علمی کردن کشاورزی راه نجات کشور از بحران اقتصادی خواهد بود. در ادامه گفتگو او را با خبرنگار خبرگزاری ایانا در استان فارس می خوانید:

در چه بخشی از حوزه کشاورزی فعالیت دارید؟

در زمینه پرورش پولت تخمگذار، پرورش شتر شیری، پرورش بز شیری سانن و آلپاین، پرورش بز تلاقی و بسته بندی شیر پاستوریزه و پنیر فعالیت دارم.

عامل موفقیت شما در زمینه فعالیت کاری چیست؟

 توکل به خدا، هدفمندی و عزم راسخ، تلاش مستمر، تلفیق دانش علمی و بومی و به کارگیری یافته‌های تحقیقاتی و تکنیک های افزایش کارایی، توجه به خرد جمعی و بهره‌گیری توصیه های فنی کارشناسان و مهم تر از همه صبر و بردباری از عوامل موثر در کشاورزی موفق خواهند بود.

چند سال است که در این حوزه فعالیت دارید؟

 مدت ۲۸ سال است که در بخش تولیدات دامی مشغول به فعالیت می باشم.

 با توجه به خشکسالی‌های اخیر چه راهکاری برای هرچه بهتر انجام شدن  فعالیت‌های کشاورزی مد نظر شماست؟

  با وجود پدیده خشکسالی صنعت دامپروری می تواند فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در آینده باشد. انسان هوشمند از مشکلات فرصت می سازد. انتخاب نژادهایی از دام با خصوصیات تولیدی بالا و سازگار با شرایط اقلیمی، بالا بردن دانش، استفاده از روش های علمی و تکنولوژی روز؛ رونق بخش صنعت دامپروری خواهد بود.

چه مشکلات و چالش هایی در زمینه شغلی شما وجود دارد؟

سختگیری دستگاه‌های مختلف در اعطای مجوزهای لازم و رویه های طولانی و پر هزینه راه اندازی واحد اقتصادی، بالا رفتن هزینه‌های تولید در کنار کاهش توان خرید خانوار، توزیع ناموزون سرمایه بین بخش‌های مختلف اقتصادی و پایین بودن میزان اعتبارات تخصیصی به بخش کشاورزی باعث شده واحدهای تولیدی رشد مورد انتظار را نداشته باشند.

 آیا صنایع تبدیلی در حوزه فعالیت‌های شما لازم است و در منطقه وجود دارد؟

صنایع تبدیلی پل ارتباطی بین دو بخش صنعت و کشاورزی است که با کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، افزایش سطح درآمد روستاییان،   ایجاد ارزش افزوده، افزایش اشتغال، توسعه صادرات و تکمیل زنجیره‌های بازاریابی زمینه توسعه بخش کشاورزی را فراهم می آورد. در همین راستا پیگیر دریافت مجوز و احداث صنایع بسته بندی شیر و پنیر در مجتمع تحت مدیریت خود شدم.

 بازار چه نقشی را در زمینه فعالیت کشاورزی شما دارد؟

کشاورزی نیروی محرکه رشد اقتصادی است و مهمترین کار بعد از تولید هر محصول رساندن آن به دست مصرف کنندگان است از این رو راه اندازی واحدهای بسته ‌بندی و فرآوری، مشخص شدن وضعیت صادرات و حمایت صادرکنندگان راهکاری عملی برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی است که ارتقاء توان مالی، افزایش درآمد و سرمایه بهره برداران را در پی دارد. سرمایه به عنوان یکی از مهم‌ترین نهاده های تولید نقش بسزایی در افزایش سطح تولید فعالیت های اقتصادی و در نتیجه افزایش بهره وری سایر عوامل تولید دارد.

به عنوان یک کشاورز پیشرو تجربیات خود را شرح دهید و چه توصیه ای برای افراد دارید که در زمینه شغلی شما فعالیت می‌کنند؟

 داشتن برنامه جامع و مدون، صبر و خود باوری شاه کلیدهای دستیابی به موفقیت هستند وقتی این عناصر با دانش روز، تحقیق و تحلیل همراه باشند هر ناممکنی ممکن می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید