Iranian Agriculture News Agency

گیاهان جدید در کارگاه آموزشی زرقان معرفی شدند

مسئول جهاد کشاورزی شهرستان زرقان گفت: کارگاه آموزشی آشنایی با گیاهان جدید و متحمل به شرایط تنش محیطی در این شهرستان برگزار و کشاورزان ضرورت تغییر الگوی کشت را فرا گرفتند.

گیاهان جدید در کارگاه آموزشی زرقان معرفی شدند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، رضا امینی با بیان اینکه کارگاه آموزشی یک روزه و با حضور بهره برداران ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، تصریح کرد: در این کارگاه مباحثی از جمله معرفی گیاهان جدید و متحمل به تنش با شرایط اقلیمی اخیر، تغییر الگوی کاشت، مدیریت زراعی و هزینه¬های کاشت تا برداشت بررسی شد.

 این مقام مسئول اظهار کرد: از جمله اهداف این کارگاه آموزشی علاوه بر انتقال دانش کشاورزی به بهره برداران، ایجاد پایداری در تولید، ارتقاء کیفیت محصولات زراعی، افزایش عملکرد و لزوم تغییر الگوی کاشت بوده است.

امینی به محورهای اصلی این کارگاه شامل معرفی گیاهان کینوا، سالیکورنیا، کوشیا، کاملینا، خارشتر، یولاف و منداب نیز اشاره و ابراز کرد: کینوا به دلیل ارزش غذایی، طول دوره¬ی کاشت و امکان بهره برداری دو مرتبه در سال، تحمل بالا نسبت به تنش شوری، سازگاری بالا با شرایط آب و هوایی و نیاز آبی کمتر نسبت به سایر محصولات زراعی اولویت کشت و توسعه دارد.

وی اضافه کرد: سالیکورنیا گیاهی شورزی که به دلیل پتانسیل تولید بالای کاه در تغذیه دام با آب شور دریا، روغن قابل استخراج و قابل مقایسه با روغن گلرنگ، عملکرد مشابه با سویا با آب شیرین و استفاده از بذور در تغذیه طیور در بین گیاهان هالوفیت حائز اهمیت و قابل بهره برداری است.

او بیان کرد: گیاه کوشیا نیز جزء شور زیست های اختیاری است که به خاک¬ های قلیایی و شور حاوی سدیم کلراید و سدیم سولفات مقاوم است و تحمل بیشتری به کلراید نسبت به سولفات دارد؛ همچنین به خاک‌های اسیدی حاوی آلومینیوم، منیزیم و منگنز مقاوم است.

به گفته وی؛ این گیاه به دلیل کارایی بالای مصرف آب و همچنین نسبت بالای فتوسنتز به تعرق، جزء گیاهان علوفه‌ای مقاوم نسبت به شوری است؛ این گیاه نسبت به سایر شورزیست‌ها به دلیل حفظ نسبت سدیم به پتاسیم در برگ، در جیره غذایی دام بسیار موثر و برای تولید بذر می‌توان از این گیاه هالوفیت بهره برد.

گیاه روغنی کاملینا مقاوم به تنش های محیطی است

مسئول جهاد کشاورزی شهرستان زرقان به معرفی خصوصیات گیاه کاملینا نیز پرداخت و افزود: کاملینا دانه روغنی مقاوم به تنش¬ های محیطی از جمله سرما، گرما، خشکی، شوری، آفات و بیماری¬ ها است که دارای 35 درصد روغن مرغوب و سرشار از امگا 3 بوده و معمولا به صورت دیم کاشته می-شود.

به گفته امینی؛ کیفیت بالای کنجاله کاملینا با ده تا 12 درصد چربی و انرژی بالا، این گیاه را تبدیل به یک جیره¬ی غذایی مناسب برای تغذیه دام، طیور و ماهی کرده است؛ این دانه روغنی نیاز آبی و مقاومت به سرمای بهاره بیشتری نسبت به سایر گیاهان روغنی به ¬خصوص کلزا داشته و مقاومت بالایی به دماهای بالا در زمان گلدهی دارد.

این مقام مسئول در خصوص معرفی گیاه خارشتر نیز اینگونه عنوان کرد: خارشتر به دلیل نیاز کم آب، خواص و کاربرد طبی، تحمل به هوای گرم و مقاومت نسبت به سرما، علوفه خوراکی مناسب برای دام¬ها به ویژه بزها است و قابلیت کاشت در بهمن ماه را دارد.

به گفته او؛ در کارگاه مذکور به اهمیت کاشت یولاف به عنوان دانه¬ای فاقد گلوتن و فیبر بالا با هدف فرآوری و مصارف پزشکی، توقع کم نسبت به نهاده‌ها نیز اشاره شده است.

امینی با بیان اینکه کاشت این گیاهان گامی بلند در راستای توسعه پایدار کشاورزی این شهرستان است، افزود: گیاه منداب به عنوان کود سبز و گیاهی متحمل به شوری با نیاز آبی کم و بهبود دهنده ¬ی ماده آلی خاک با طول دوره رشد کوتاه با استفاده از نزولات جوی نیز امکان کاشت در مزارع شهرستان زرقان را دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید