Iranian Agriculture News Agency

برداشت 81 تن پسته از باغات پسته یامچی شهرستان مرند

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از برداشت 81 تن پسته از باغات پسته یامچی شهرستان مرند خبر داد.

برداشت 81 تن پسته از باغات پسته یامچی شهرستان مرند

علی صیادی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی مساحت کل باغات بارده و غیر بارده پسته در این شهرستان را 357 هکتار اعلام کرده و گفت: از این مقدار حدود 135 هکتار بارده و 222هکتار غیربارده است.

وی ارقام غالب پسته در شهرستان مرند را اکبری، احمدآقایی،کرامتی، کله­قوچی، اوحدی و ... که از مرغوبیت و بازارپسندی خوبی برخوردارند، اعلام کرد و افزود: به علت عوامل خسارت‌زا از جمله عدم تلقیح به دلیل هم‌زمانی با بارش باران و تگرگ و سرمای بهاره در سالجاری میزان 40 درصد کاهش محصول داشتیم و پیش‌بینی تولید شهرستان در سال 99 حدود 81تن است که عملکرد آن در هر هکتار 600 کیلوگرم است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند با بیان اینکه برداشت پسته در شهرستان مرند از اواسط شهریور ماه آغاز و تا پایان مهرماه ادامه دارد اضافه کرد: توسعه سطح زیرکشت پسته در شهرستان مرند از اولویت‌های کاری این مدیریت بوده و پیش‌بینی می‌شود اراضی زیرکشت پسته در سال 1400-99حدود 20هکتار افزایش یابد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند به محدودیت‌های آبی منطقه و شوری خاک که امکان توسعه محصولات دیگر کشاورزی را از بین می برد اشاره کرد و گفت: کشاورزان باید محدودیت‌های کشت محصولات آب بر را به خوبی درک و روش‌های نوین کشاورزی را جایگزین روش‌های سنتی خود نمایند و اقدم به تغییر الگوی کشت کنند.

صیادی ابراز کرد: در صورت تامین آب مورد نیاز کشاورزی از حوضه دیگر و آب رودخانه ارس به حوضه این شهرستان میزان سطح زیرکشت این محصول افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کشت پسته به صورت ویژه درشهرستان شروع شده و طی 10سال گذشته این امر بیش از گذشته به صورت جدی رو به گسترش می‌باشد، گفت: یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های جهادکشاورزی تغییر الگوی کشت در راستای استفاده بهینه از منابع آبی و استفاده از گونه‌های گیاهی مقاومتر به شرایط کم آبی منطقه است که بر همین اساس توسعه کشت محصول پسته در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است.

صیادی تصریح کرد: محصول پسته شهرستان توسط یک ترمینال ضبط پسته مکانیزه و تعدادی دستگاه پوست گیری خانگی فرآوری می‌شود.

لازم به ذکر است که شهرستان مرند دارای رتبه اول در تولید پسته در شمالغرب کشور است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید