Iranian Agriculture News Agency

استاندار ایلام

افزایش زمین‌های آبی ایلام به ۱۷۰ هزار هکتار تا پایان دولت

استاندار ایلام گفت: قبل از سال ۹۶ بین ۶۵ تا ۷۰ هزار هکتار زمین آبی در استان داشته ایم و در حال حاضر این میزان به ۱۱۰ هزار هکتار رسیده و حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار هم در دست اقدام داریم که تا پایان دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

افزایش زمین‌های آبی ایلام به ۱۷۰ هزار هکتار تا پایان دولت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان ایلام، «قاسم سلیمانی‌دشتکی» اظهار کرد: در استان ایلام اقدامات و برنامه‌های بسیار خوبی در زمینه صرفه‌جویی و کاهش مصرف آب انجام شده است که جا دارد به عنوان الگو در کشور مطرح بشود و مورد توجه مسئولان وزارتخانه‌ها قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر تحول عظیمی در آبی کردن اراضی کشاورزی استان رخ داده است، گفت: قبل از سال ۹۶ بین ۶۵ تا ۷۰ هزار هکتار  زمین آبی در استان داشته ایم، در حال حاضر این میزان به  ۱۱۰ هزار هکتار رسیده است و حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار هم در دست اقدام داریم که تا پایان دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

استاندار ایلام ادامه داد: در استان ایلام بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی را که به شکل سنتی آبیاری می‌شدند تبدیل به آبیاری مدرن کرده ایم و در صرفه‌جویی آب از ۱۲ هزار متر مکعب مصرف آب در هر هکتار به هفت یا هشت هزار متر مکعب در هکتار رسیده ایم و این صرفه جویی بسیار خوبی در مصرف آب در حوزه کشاورزی است.

سلیمانی گفت: علاوه بر این، حدود ۴۰ هزار هکتار از آبیاری سنتی برای تبدیل به آبیاری مدرن در دست اقدام داریم که این اقدامات باعث صرفه‌جویی ۴ متر مکعبی در هر هکتار خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر استاندارد ۸۰۰۰ متر مکعب در هر هکتار را در نظر بگیریم، حدود یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون متر مکعب نیاز آبی داریم و اگر کشت دوم را هم به آن اضافه کنیم تا ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت و نیاز آبی ما به یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

استاندار ایلام با بیان اینکه در حفظ و ذخیره آب‌های سطحی در این دو سه سال کارهای بسیار ارزشمندی انجام شده است، گفت: در جنگل کاری استان ایلام با کاشت بیش از ۶۰ هزار هکتار با فاصله در کشور پیشگام هستیم و با ده هزار هکتار بیابان زدایی در استان جمعاً این میزان به ۴۵ هزار هکتار می رسد که این مهم حدود ۴۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب ایجاد خواهد کرد.

سلیمانی دشتکی از اجرای بیش از ۱۵۰ هزار هکتار در استان توسط منابع طبیعی و جهاد کشاورزی در حوزه آبخیزداری و آبخوانداری خبر داد و گفت: با اقدامات انجام شده بیش از ۴۱۰ میلیون مترمکعب ذخیره سازی و صرفه جویی در حوزه آب کشاورزی داشته ایم.

وی تصریح کرد: در دو طرح بزرگ سامانه گرمسیری و طرح احیا بودجه بسیار زیادی در استان  از طریق منابع ملی، استانی و هم از طریق صندوق ذخیره ارزی با اذن مقام معظم رهبری به حوزه کشاورزی اختصاص یافته است.

استاندار ایلام ادامه داد: با توجه به سرمایه گذاری عظیم در حوزه کشاورزی استان و پروژه های با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد اگر بخواهیم در قالب طرح سازگاری با آب اقدام کنیم واقعا اجحاف خواهد شد هم در حق کشاورزان و همینطور سرمایه گذاری هایی که در این زمینه صورت گرفته است.

سلیمانی با بیان اینکه در راستای عملیات سازگاری با کم آبی با صرفه جویی در مصرف آب  و آبخیزداری و میزان منابع آب استان برنامه ریزی و حرکت کردیم، تصریح کرد: در استان ۱۱۰ هزار هکتار اراضی آبی اجرا شده در اختیار داریم. همچنین بیش از ۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی داریم که بالای ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی دارند که در راستای تامین آب آن برنامه‌ریزی شده است‌.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید