Iranian Agriculture News Agency

رونق تولید نوغانداری با کشت پاییزه

رونق تولید نوغانداری با کشت پاییزه

عدیل سروی زرگر - رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور

اقتصادی کردن تولید برای پایداری آن یک ضرورت انکار ناپذیر بوده زیرا تولید به معنی اشتغال، رفاه شخصی و عمومی و همچنین عامل ایجاد استحکام در اقتصاد است.

در حوزه نوغانداری یکی از روش های اقتصادی کردن تولید، پرورش دو بار در سال کرم ابریشم است که این روش در مناطق مستعد کشور در سال‌های نه چندان دور انجام می‌شده و در سال گذشته پس از ۲۳ سال وقفه در استان‌های گیلان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، مازندران، گلستان، اصفهان، سمنان، تهران، کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری با پرورش ۲۶۸ جعبه تخم نوغان آغاز شده است.

پس از آغاز پرورش دوبار در سال، سعی شده تا نقاط ضعف، قوت و همچنین موانع و چالش‌های تولید توسط کارشناسان مجرب مرکز توسعه نوغانداری کشور بررسی شود و پس از آن در سال‌ جاری پرورش ۲۷۶ جعبه تخم نوغان در استان‌های گیلان، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، مازندران، اصفهان و تهران با همکاری سازمانهای جهاد کشاورزی استان ها در حال انجام است.

می‌توان یقین داشت که پرورش دو بار در سال پیله تر ابریشم به اقتصادی‌تر شدن فعالیت نوغانداری کمک کرده و رغبت تولیدکنندگان به این حرفه که یک میراث کهن فرهنگی و اقتصادی است را بیشتر می‌کند.

امسال سال خوبی برای نوغانداری بوده و پرورش 46 هزار و 202 جعبه تخم نوغان و تولید یکهزار و ۶۵۰ تن پیله تر ابریشم، رکوردی در ۱۲ سال گذشته محسوب می‌شود. همچنین، میزان خوداتکایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی را طی دو سال اخیر از ۲۸ درصد به ۴۸ درصد افزایش‌یافته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید