Iranian Agriculture News Agency

معاون اقتصادی استاندار کردستان

اصلاح تغذیه مرغداری به دلیل کمبود نهاده، ضروری است

پیشنهاد واردات ۵۰۰ تن کنجاله سویا از مرز باشماق

معاون اقتصادی استاندار کردستان گفت: به احتمال زیاد مشکل تامین سویا تا چند ماه دیگر در کشور وجود دارد به همین دلیل باید برای واحدهای تولیدی برنامه‌ریزی کرد و فرمول تغذیه را تغییر داد.

اصلاح تغذیه مرغداری به دلیل کمبود نهاده، ضروری است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، خالد جعفری، در جلسه تنظیم بازار استان در سنندج اظهار کرد: به خاطر نوسانات ارزی بازار دومی به عنوان بازار آزاد برای نهاده‌های کشاورزی ایجاد شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه سویا از چند محل تامین می‌شود در مقطعی برای واردات سویا مشکلاتی به وجود آمد اما در حال حاضر کنجاله و دانه سویا وارد می‌شود و چون به دلیل مشکلات ارزی به اندازه کافی سویا وارد نشده با مشکل در عرضه مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: از هندوستان و برخی کشورهای دیگر سویا خریداری شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور ماه وضعیت رو به بهبود برود.

جعفری گفت: به احتمال زیاد مشکل تامین سویا تا چند ماه دیگر در کشور وجود دارد به همین دلیل باید برای واحدهای تولیدی برنامه‌ریزی کرد و فرمول تغذیه را تغییر داد.

فرمول تغذیه در واحدهای مرغداری استان تغییر کند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اظهار کرد: مرغداران باید با توجه به این محدودیت در تامین سویا برنامه ریزی داشته باشند تا در فرایند تولید دچار مشکل نشوند.

وی تنظیم جیره طیور در شرایط سخت را ضروری دانست و گفت: حجم واردات این چند نهاده بسیار سنگین است و در حال حاضر مدیریت بسیار خوبی در حال انجام است.

جعفری تصریح کرد: برنامه ما این است که از طریق مرز باشماق کنجاله سویا وارد کنیم این در جلسه کشوری مصوب شده و امیدواریم زمینه اجرایی این مهم فراهم شود.

ظرفیت ورود 500 تن کنجاله سویا از مرز باشماق را داریم

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد داده‌ایم از هفته آینده حدود 500 تن کنجاله سویا از طریق مرز باشماق وارد کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان افزود: اما در مجموع اگر می‌خواهیم تولید ادامه داشته باشد با توجه به شرایط سختی که در آن قرار داریم باید اصلاح جیره مرغداری‌ها انجام شود موضوعی که در حال حاضر مرغداران هم به این سمت حرکت می‌کنند.

وی افزود: با توجه به پایین بودن قیمت جوجه این اصلاح جیره مرغداری‌ها به صرف مرغداران است.

دنبال گرفتن سهم بیشتر نهاده دامی از وزارتخانه هستیم

وی اذعان کرد: دنبال گرفتن سهم بیشتر نهاده دامی برای استان هستیم و طی یک ماهه اخیر حواله‌هایی بیشتر از ماه‌های قبل که صادر شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان تصریح کرد: مکاتباتی با وزارت جهاد کشاورزی انجام شده و امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسیم.

وی خاطرنشان کرد: جوجه ریزی باید متناسب با تامین نیاز نهاده باشد تا مشکل برای تولید پیش نیاید و هم بتوانیم نیاز بازار را تامین کنیم.

وی گفت: استان ما بخشی از نیاز بازار سایر استان‌ها را تامین می‌کند و باید سعی کنیم برنامه‌ریزی تولید به گونه‌ای باشد که مرغداری‌های استان دچار مشکل نشوند.

جوجه‌ریزی در کردستان کاهش نداشته است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: جوجه‌ریزی در استان نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش دارد و این موضوع باید در تامین و توزیع نهادها نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: موضوع مرغ مادر هم مشکل دارم، چند ماه است زیر قیمت بازار تخم‌مرغ فروش می‌رسد لذا باید حمایت از این واحدها هم مدنظر قرار گیرد تا در این حلقه مشکلی ایجاد نشود چون اگر در زمینه مرغ مادر با مشکل مواجه شویم سایر حلقه‌های تولید مرغ نیز هم با چالش مواجه می‌شود.

جعفری صادرات گوشت قرمز حتی به صورت محدود را ضروری خواند و گفت: با توجه به اینکه مصرف گوشت ارتباط مستقیم با سرانه درآمد مردم دارد و در زمان افزایش قیمت مصرف‌کننده جایگزین‌های تامین می‌کند که باید در تعیین قیمت دقت لازم صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: باید از تولید و عرضه مواظبت کنیم اگر مواظبت انجام نگیرد عرضه و تقاضا دچار مشکل شده و در نهایت تولید صدمه خواهد دید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید