Iranian Agriculture News Agency

انقلاب در صنعت کشاورزی سروآباد با توسعه ۶۰۰ هکتاری باغات

اجرای چند پروژه بسیار مهم در بخش عمرانی و اقتصادی موجب شده سروآباد در مسیر پیشرفت، شکوفایی و ترقی قدم بردارد تا در آینده نزدیک سایه محرومیت بر چهره این شهرستان تابعه استان کردستان کم‌رنگ‌تر شود.

انقلاب در صنعت کشاورزی سروآباد با توسعه ۶۰۰ هکتاری باغات

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، سروآباد در بین ۱۰ شهرستان استان کردستان کوچکترین و محرومترین منطقه به شمار می‌رود، شهرستانی که بنا به گفته بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان بدلیل نزدیکی به مریوان در سایه این شهرستان مرزی مهم قرار گرفته و یکی از دلایل محرومیت آن نیز همین امر است.

مریوان بواسطه داشتن مرز بین المللی باشماق و دریاچه زریوار در کانون توجه قرار گرفته و فاصله آن با سروآباد تنها ۳۰ کیلومتر است و همین نزدیکی باعث شده این شهرستان کمتر دیده شود هر چند سروآباد تا سال ۱۳۸۱ نیز بخشی از توابع مریوان بود و اکنون قریب به ۱۹ سال است که مستقل شده ولی کماکان در سایه این شهرستان مرزی قرار دارد.

مسوولان دولتی در استان کردستان در راستای پیشرفت و توسعه این شهرستان کوچک مرزی اجرای چند طرح عمرانی، خدماتی و کشاورزی را در دستور کار خود قرار دادند که قطع به یقین با تکمیل آنها این شهرستان در ریل توسعه قرار می‌گیرد و بیشتر در سطح استان و کشور معرفی خواهد شد.

یکی از طرح‌های مهمی که در سنوات گذشته در سروآباد استارت آن زده شده و اکنون در مرحله نهایی شدن است، ‌اجرای طرح توسعه باغات روستای دهکانان بخش مرکزی است که در مساحت ۶۰۰ هکتار زمین به مرحله اجرا در آمده است، با اجرای این طرح، صنعت کشاورزی و باغداری رونق و توسعه پیدا کرده و رشد جمعیت را در پی خواهد داشت و در نهایت باعث ایجاد درآمد و اشتغال پایدار برای ساکنان منطقه خواهد شد.

طرح توسعه باغات دهکانان که سه روستای تفین، دزوند و دهکانان را در بر می‌گیرد، برای تکمیل بیش از ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تزریق این میزان اعتبار با وجود شرایط نامساعد اقتصادی کشور و استان،  مورد موافقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان قرار گرفت و این سازمان بر تکمیل این پروژه تا پایان سال تاکید دارد.

فرماندار سروآباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اجرای طرح توسعه باغات در سطح ۶۰۰ هکتار انقلابی در زمینه صنعت کشاورزی بدنبال دارد، گفت: اجرای این طرح باعث رونق تولید محصولات زراعی و باغی در شهرستان خواهد شد.

یوسف باشی افزود: یکی از پتانسیل‌های سروآباد در بحث کشاورزی است که توجه به این بخش و سرمایه گذاری در این زمینه رشد و توسعه پایدار را به همراه خواهد داشت لذا اجرای طرح توسعه باغات دهکانان از برنامه‌های مهم و اولویت تر دولت در این شهرستان است.

وی تاکید کرد: اجرای طرح توسعه باغات دهکانان باعث مهاجرت معکوس در این منطقه می شود و شهرستان سروآباد را در سطح استان و کشور در زمینه تولید محصولات باغی و زراعی بیشتر معرفی می‌کند.

سهم ۱۰ درصدی سروآباد در تولیدات باغی کردستان

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر ضرورت اجرای این طرح تاکید کرد و افزود: اجرای این پروژه باعث پیشرفت و توسعه شهرستان در بخش کشاورزی خواهد شد.

اسماعیل منوچهری افزود: از مجموع اراضی زراعی و باغی استان کردستان تنها ۳ درصد آن در شهرستان سروآباد قرار گرفته در حالی که ۱۰ درصد تولید محصولات باغی استان مربوط به این شهرستان است که این مهم بیانگر علاقه و توجه ویژه مردم به صنعت کشاورزی و استفاده حداکثری آنها از اراضی باغی است.

وی یادآور شد: با اجرای این طرح ساکنان این منطقه که به شهرستان‌های مجاور مهاجرت کرده‌اند دوباره به شغل کشاورزی و باغداری روی آورده علاوه بر رونق تولید در شهرستان، باعث آبادانی و شکوفایی منطقه نیز خواهند شد.

این طرح که از سال ۸۹ عملیات احداث آن آغاز شده و تاکنون بیش از ۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل زیرساخت های آن هزینه شده است،  سه استخر بزرگ سه هزار متر مکعبی در این منطقه احداث شده و ایستگاه‌های پمپاژ آب نیز جانمایی و دستگاه‌های پمپاژ آب نیز خریداری شده و تنها مشکل آن تامین برق سه مگاواتی است که آب رودخانه در این منطقه را از طریق ایستگاه‌های پمپاژ به داخل استخرها انتقال دهد که در سفر چندی پیش رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان به شهرستان و بازدید از این طرح، قول تامین اعتبار پروژه داده شد و تا پایان سال با تامین برق سه مگاواتی این طرح اجرایی می‌شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان در حاشیه بازدید از این پروژه گفته بود: طرح احداث ۶۰۰ هکتاری باغات دهکانان از قبل شروع شده و مقداری از هزینه های این پروژه افزایش یافته و نیازمند تامین اعتبار ویژه بود.

بهرام نصراللهی زاده افزود: ساز و کاری طراحی کردیم و منابع مالی آن نیز تامین شده و مصمم هستیم تا پایان سال بحث نیرو رسانی به این پروژه را انجام دهیم که در فاز اول بتوانیم ۶۰۰ هکتار باغات را در این منطقه ایجاد کرده تا مردم منطفه به کارهای باغداری روی بیاورند.

وی یادآور شد: در فاز دوم این پروژه طرح بزرگتری که شامل احداث ۲ هزار و ۲۰۰ هکتاری باغات سیروان در این منطقه است و از طرح‌های مهم اقتصادی و بزرگ شهرستان سروآباد محسوب می‌شود را هم انجام دهیم که در رونق و توسعه هرچه بیشتر این شهرستان تاثیرگذار خواهد بود.

پروژه مهم دیگر شهرستان سروآباد که در آستانه افتتاح و بهره برداری است جاده ارتباطی سروآباد به کامیاران است، این جاده ارتباطی از دیگر طرح‌هایی است که انتظار می‌رود با بهره برداری از آن توسعه شهرستان پرفروغ‌تر شود.

عملیات آسفالت چهار کیلومتر و نیم آن در دست اقدام است و با موافقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان اعتبار باقی مانده برای تکمیل این محور تامین شده است.

محور ارتباطی کامیاران - سروآباد به طول ۹۰ کیلومتر از پروژه‌های مهم کشوری بوده که ارتباط بین استان‌های جنوبی به غرب کشور را برقرار می‌کند که در حال حاضر تنها آسفالت ۴.۵ کیلومتر آن باقی مانده و به گفته مدیر پروژه تکمیل آن نیاز به هفت میلیارد تومان اعتبار است.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر ضرورت افتتاح هرچه زودتر این پروژه تاکید کرد و افزود: با افتتاح این پروژه ارتباط بین شهرستان های کامیاران سروآباد و مریوان بیشتر شده و فاصله زمانی بین این شهرستان‌ها کاهش می‌یابد.

شیوا قاسمی پور اضافه کرد: بسیاری از کارشناسان و خود مردم بر این باور هستند که با تکمیل جاده جدید مریوان سنندج شهرستان سروآباد در حاشیه افتاده و تردد از این شهرستان کمتر می شود در حالی که با تکمیل جاده کامیاران - سروآباد تردد از این شهرستان افزایش پیدا کرده و موجب رونق و ترقی سروآباد خواهد شد.

وی یادآور شد: جاده کامیاران - سروآباد - مریوان ارتباط استان‌های جنوبی به غرب کشور را به تسهیل کرده و باعث افزایش ورود مهمانان، مسافران و گردشگران به سروآباد و مریوان می‌شود.

فرماندار شهرستان سروآباد نیز  اظهار داشت: تکمیل جاده سروآباد به کامیاران یکی از پروژه های مهم و اولویت دار این شهرستان است که به صورت ویژه تکمیل و بهره برداری از آن در دستور کار است.

یوسف باشی افزود: با پیگیری های انجام شده قطعات باقی مانده از این پروژه به پیمانکار واگذار شده و هم اکنون آسفالت قسمت های این مسیر مهم ارتباطی در حال انجام است و با توجه به وعده پیمانکار پروژه تا پایان شهریور تکمیل و زیر بار ترافیک می‌رود.

محور ارتباطی روستاهای دیوزناو جولانده که مسیری سنگلاخی و خاکی است دیگر طرحی است که بر لزوم اجرای این پروژه از سوی مسوولان تاکید و قرار شد عملیات بهسازی و آسفالت این مسیر هر چه زودتر آغاز شود.

روستاهای دیوزناو و جولانده به عنوان قطب تولید ماهیان سردآبی قزل آلا با تولید یک هزار و ۵۰۰ تن ماهی در سال از روستاهای بخش مرکزی شهرستان سروآباد هستند که آسفالت راه ارتباطی آنها از مطالبات به حق و چند ساله مردم منطقه است.

قرار گرفتن بزرگترین مجتمع تولید پرورش ماهیان سردآبی غرب کشور در شهرستان سروآباد و در روستاهای دیوزناو جولانده باعث شده آسفالت و بهسازی مسیر ارتباطی این روستاها به عنوان یک پروژه مهم و اولویت دار در دستور کار قرار گیرد.

فرماندار سروآباد در این خصوص اظهار داشت:‌ یکی از ظرفیت‌های مهم شهرستان در بحث شیلات است که این ظرفیت و پتانسیل بسیار مهم در روستاهای دیوزناو و جولانده قرار گرفته است.

باشی افزود: مجتمع پرورش ماهی سردآبی دیوزناو با تولید یک هزار و ۵۰۰ تُن ماهی قزل آلا در سال به عنوان بزرگترین مجتمع تولید پرورش ماهیان سردآبی استان کردستان است ولی یکی از مشکلات مهم این مجتمع جاده خاکی و سنگلاخی است که باعث شده ماهیان سردآبی تولیدی با قیمت بسیار پایین به دلالان فروخته شود و سود کمی عاید تولید کنندگان گردد.

وی تاکید کرد: اگر مسیر ارتباطی روستاهای دیوزناو و جولانده بهسازی و آسفالت شود می‌توانیم ماهیان سردآبی تولید شده در این مجتمع را به تمام استان های کشور صادر کنیم در حالیکه هم اکنون تنها به چند استان کشور مانند تهران و قم صادر می‌شود.

باشی یادآور شد: فاز دوم احداث مجتمع پرورش ماهیان سردآبی در این منطقه در حال اجراست که با تکمیل فاز دوم این مجتمع تولید ماهیان سردآبی چندین برابر افزایش خواهد یافت و این مجتمع به قطب تولید ماهیان سردآبی استان و منطقه غرب تبدیل خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان نیز با اشاره به اهمیت این پروژه اظهار داشت: عملیات آسفالت و بهسازی محور ارتباطی روستاهای جولانده و دیوزناو به عنوان ۲ روستای قطب تولید ماهیان سردآبی کردستان که جنبه اقتصادی مهمی دارد و در رونق و شکوفایی این منطقه تاثیر گذار است، بزودی آغاز می‌شود.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: بهسازی و آسفالت راه ارتباطی روستاهای دیوزناو و جولانده که مسیری سخت و سنگلاخی است از پروژه‌های مهم و از مطالبات به حق مردم مهمان نواز این روستاها است.

شیوا قاسمی پور افزود: با توجه به اینکه روستاهای دیوزناو و جولانده به دلیل قرار گرفتن در محدوده رودخانه سیروان ظرفیت و پتانسیل پرورش و تولید ماهیان سردآبی را دارند و در سال های اخیر فاز اول آن احداث شده و هم اکنون نیز فاز دوم آن در دست اجراست تکمیل زیرساخت های این منطقه که مهمترین آن جاده ارتباطی است یک ضرورت و یک نیاز است.

وی یادآور شد: بهسازی و آسفالت جاده روستاهای دیوزناو و جولانده باعث می‌شود رونق تولید در شهرستان سروآباد به واسطه صادرات ماهیان قزل آلا این منطقه افزایش پیدا کرده و موجب درآمد زایی و اشتغال پایدار برای ساکنان این منطقه شود.

بدون تردید با بهسازی و آسفالت راه ارتباطی روستاهای دیوزناو و جولانده صادرات ماهیان سردآبی این منطقه به همه استان های کشور شتاب بیشتری خواهد گرفت و خریداران دیگر نگران جاده ای سخت و سنگلاخی نیستند و راحت به این روستاها برای خرید ماهی می روند.

یکی دیگر از طرح های مهم شهرستان سروآباد که بر لزوم اجرای آن تاکید شد آسفالت و بهسازی جاده ارتباطی این شهرستان به پاوه در استان کرمانشاه است که در محدوده روستاهای ناو و نوین منطقه هورامان قرار دارد.

فرماندار سروآباد در این باره گفت: جاده ارتباطی این شهرستان به پاوه که از مسیر روستاهای بخش هورامان می گذرد در محدوده روستاهای سلین و نوین است که عملیات بهسازی و آسفالت آن سال‌های قبل انجام شده و در حال حاضر ۱۰ کیلومتر از این مسیر باقی مانده که آسفالت نشده است.

باشی افزود: با توجه به اینکه مسافت سروآباد با پاوه استان کرمانشاه زیاد نیست و در گذشته ارتباطات بسیار خوبی بین این دو شهرستان از ۲ استان همسایه وجود دارد تکمیل آن در رونق و توسعه شهرستان سروآباد بسیار تاثیرگذار است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان نیز در این باره اظهار داشت: ۱۰ کیلومتر از مسیر اورامان تا انتهای حوزه استحفاظی شهرستان سروآباد به پاوه در استان کرمانشاه باقی مانده که عملیات آسفالت آن آغاز شده است.

بهرام نصراللهی زاده افزود:‌ باتوجه به اهمیت این مسیر ارتباطی به خصوص در فصل زمستان که تردد از گردنه تته به شهرستان پاوه مسدود است، تلاش خواهیم کرد هرچه سریعتر تا پایان سال جاری این پروژه را تکمیل و به بهره برداری برسانیم.

ایجاد کمپ مسابقات قایقرانی آب‌های خروشان در شهرستان سروآباد از دیگر پروژه های مهمی است که در شهرستان سروآباد در حال اجراست که با ایجاد این کمپ،  سروآباد آمادگی برای میزبانی مسابقات قایقرانی آب‌های خروشان کشوری را پیدا خواهد کرد.

این پروژه که بدون تردید موجب شناسایی و معرفی هرچه بیشتر شهرستان در کشور می شود یک ظرفیت و پتانسیل بسیار مهمی است که در هیچ کدام از شهرهای استان کردستان مشابه آن وجود ندارد و آن هم بدلیل قرار گرفتن رودخانه خروشان سیروان در سروآباد است که هم از لحاظ کشاورزی و هم از لحاظ ورزشی برای این شهرستان یک نعمت خدادادی است.

مدیر کل ورزش و جوانان استان کردستان از راه اندازی کمپ مسابقات قایقرانی آب‌های خروشان کشور در سروآباد خبر داد و گفت: رودخانه خروشان سیروان در محدوده شهرستان سروآباد قرار دارد که یک ظرفیت و پتانسیل بسیار مهم برای ایجاد کمپ مسابقات قایقرانی آب‌های خروشان است.

حامد جولایی افزود: تصمیم بر این است که در محدوده روستای رزاب بخش مرکزی یک کمپ قایقرانی برای انجام مسابقات آب‌های خروشان را راه اندازی کنیم تا در آینده نزدیک میزبان مسابقات کشوری باشیم.

فرماندار سروآباد نیز اظهار داشت: با ایجاد کمپ قایقرانی آب‌های خروشان در این شهرستان ظرفیت های شهرستان در بخش ورزشی بیشتر معرفی و شناسایی می‌شود.

باشی افزود: اینکه شهرستان سروآباد میزبان مسابقات کشوری در بخش قایقرانی آب‌های خروشان باشد اتفاق مبارکی است که باعث رونق و توسعه بیشتر این شهرستان مرزی خواهد شد.

وی تاکید کرد: همراه با اداره کل ورزش و جوانان استان کردستان کارهای مربوط به احداث این کمپ را پیگیری خواهیم کرد که در اولین فرصت بتوانیم در سروآباد میزبان مسابقات قایقرانی آب‌های خروشان کشوری باشیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان نیز در این باره اظهار داشت:‌ احداث کمپ گردشگری و مسابقات قایقرانی آب‌های خروشان امتیاز آن برای سروآباد گرفته شده است.

نصراللهی زاده افزود: در تلاش هستیم که در روستای رزاب یک ساختمان و یک مکان مناسب برای این کمپ خریداری کنیم چون این یک برند برای شهرستان سروآباد است که در آینده میزبان مسابقات قایقرانی آب‌های خروشان کشوری خواهد بود.

احداث کمپ گردشگری پیرشالیار و ساماندهی محل برگزاری عروسی تاریخی پیرشالیار در منطقه هورامان و ایجاد پارک سیاحتی، ‌ تفریحی و اقامتی در شهر هورامان تخت از پروژه های مهم دیگری است که در حال اجراست که با توجه به پیشنیه تاریخی این منطقه و آوازه نام هورامانات در جهان این پروژه ها در رونق و توسعه گردشگری منطقه بسیار تاثیرگذار است.

با توجه به اینکه توسعه در هر منطقه ای نیازمند تغییر و تحولات در بخش های مهمی نظیر راه ارتباطی، صنعت کشاورزی و باغی و بخش ورزشی است تکمیل این پروژه ها در سروآباد که در همین بخش‌های مهم انجام می‌شود موجب توسعه هرچه بیشتر این شهرستان خواهد شد.

شهرستان سروآباد با ۲ بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی افزون بر ۵۲ هزار نفر در فاصله ۹۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید