Iranian Agriculture News Agency

بسیج کشاورزی افزایش بهره وری را دنبال می کند

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس نیز در ادامه نشست گفت: سازمان بسیج کشاورزی به دنبال علمی سازی کشاورزی با هدف افزایش بهره وری در تولید است از این رو با به‌کارگیری ظرفیت فارغ ‌التحصیلان رشته های کشاورزی طرح بسیج همگام با کشاورز در حال انجام است.

بسیج کشاورزی افزایش بهره وری را دنبال می کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در استان فارس، سعید حسن شاهی گفت: بیش از 25 نفر فارغ التحصیل رشته های کشاورزی و منابع طبیعی پس از گذراندن دوره های تخصصی، به عنوان مربی با برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی، علمی کردن کشاورزی در مزارع شهرستان قیروکارزین را تسهیل و تسریع خواهند کرد.

او با اشاره به اینکه برنامه جهش تولید در محصولات راهبردی در استان فارس، در چهار محصول اساسی گندم، جو، ذرت، کلزا و دیگر دانه ‌های روغنی دنبال می شود، بیان کرد: شکاف عملکردی در مزارع کشاورزان پیشرو با زارعین عادی معنا دار است از این رو برای رسیدن به توسعه پایدار این موضوع باید به عنوان بستر اساسی کار مورد توجه باشد. 

  به گفته وی؛ مربیان طرح برای انتقال دانش روز و فناوری ‌های نوین، تغییر رفتار حرفه‌ای و افزایش سطح دانش کشاورزان  به ‌طوری که خروجی کار منتج  به افزایش بهره‌وری باشد و شکاف عملکردی بین کشاورزان را کم کند؛ گام بر می دارند.

این مقام مسئول با تاکید بر ظرفیت شهرستان قیروکارزین به منظور تولید محصولات زراعی راهبردی و همچنین تولیدات باغی مزیت دار مانند خرما، لیمو ترش و لیمو شیرین که در دنیا منحصر به فرد است، اظهار کرد: سازمان بسیج کشاورزی تامین امنیت غذایی را که ذیل امنیت ملی است پیگیری می کند.

حسن شاهی به راه اندازی سامانه رصد امنیت غذایی در کشور و هوشمند سازی کشاورزی نیز اشاره و اضافه کرد: مربیان طرح همگام با کشاورز و کشاورزان تحت پوشش آنان در این سامانه ثبت و شناسایی می شوند که با تلاش بسیج سازندگی ناحیه مقاومت سپاه و جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین تمامی مربیان و بهره برداران این شهرستان به طور کامل ثبت نهایی شده اند.  

وی با بیان اینکه این طرح یک پروتکل تمام عیار است، گفت: طرح بسیج همگام با کشاورز در موضوع جهش تولید گوشت قرمز نیز بنا دارد تا یک اکیپ دامپزشکی متشکل از یک نفر دامپزشک و سه نفر کارشناس دامپروری مجهز به خودرو و دستگاه سونوگرافی را برای حمایت از دامپروری این شهرستان فعال کند.

رصد محصولات راهبردی در قیروکارزین دنبال می شود

در ادامه این نشست فرمانده بسیج تخصصی اقشار استان فارس با بیان اینکه قرارگاه رصد امنیت غذایی در قیروکارزین تشکیل می شود، گفت: این قرارگاه با محوریت ناحیه مقاومت بسیج سپاه و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین به ایفای نقش خواهد پرداخت.

حبیب زارع در یک نشست هماهنگی در ناحیه مقاومت سپاه این شهرستان تصریح کرد: قرارگاه رصد امنیت غذایی با حضور تمامی نهاد های مرتبط با بخش کشاورزی به منظور سیاست گذاری های محلی برای جهش تولید در کشاورزی و تبیین اهداف و رفع موانع در شهرستان فعال خواهد بود.

به گفته وی؛ پایش محصولات اساسی مانند گندم و دام سبک در موضوع تولید گوشت قرمز به منظور جلوگیری از قاچاق این تولیدات راهبردی به خارج از کشور از دیگر مواردی است که به لحاظ اهمیت آن در تامین غدایی جامعه در قرارگاه رصد امنیت غذایی دنبال خواهد شد.  

این فرمانده ارشد بسیج استان فارس با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر موضوع کمک سپاه و بسیج به دستگاه های اجرایی به منظور هم افزایی و افزایش تعاملات تاکید دارند، اظهار کرد: به همین منظور با استفاده از ظرفیت بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی طرح ملی بسیج همگام با کشاورز در قیروکارزین نیز انجام می شود.

زراع با بیان اینکه رسالت اصلی هدایت کشاورزان برای تحقق نهضت جهش تولید محصولات کشاورزی بر عهده جهاد کشاورزی است، تاکید کرد: بسیج به هیچ عنوان به دنبال موازی کاری نیست و صرفا بنا دارد نیروی انسانی متخصص و توانمند را برای جهاد کشاورزی به خط و آماده به کار کند .

نشست هماهنگی  فرمانده بسیج اقشار استان فارس و رئیس بسیج مهندسین کشاورزی این استان  در ناحیه مقاومت سپاه قیروکارزین با علی اکبر تقیان فرمانده این ناحیه، مهدی همتی مدیر جهاد کشاورزی، عسکر محمدی مسئول بسیج سازندگی و دو نفر از نمایندگان مربیان طرح بسیج همگام با کشاورز این شهرستان برگزار شد. 

قیروکارزین با بیش از 42 هزار هکتار اراضی باغی، زراعی و آیش و تولید بیش از 700 هزار تن محصولات کشاورزی قطب تولید خرما، لیمو ترش و لیمو شیرین در استان فارس و جنوب کشور است و در فاصله 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید