Iranian Agriculture News Agency

پوشش بیمه اجتماعی زنان خراسان شمالی از کشور بالاتر است

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی گفت: ۱۰ هزار و ۵۱۰ نفر از زنان استان زیر پوشش صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر هستند که پوشش بیمه اجتماعی این قشر از میانگین کشور بالاتر است.

پوشش بیمه اجتماعی زنان خراسان شمالی از کشور بالاتر است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدرضا غلام زاده افزود: هم اینک ۲۵ درصد از افراد زیر پوشش این صندوق در استان زنان هستند در حالی که میانگین کشوری در این شاخص ۱۸ درصد است.

وی افزود: استقبال زنان در پوشش اجتماعی امسال در مقایسه با سال های گذشته افزایش یافته است، درصد پوشش بیمه ای زنان در این استان در سال های گذشته ۱۸ تا ۱۹ درصد بود.

وی گفت: قبل از دولت یازدهم سه هزار و ۷۰۹ نفر از زنان روستایی و عشایری این استان زیر پوشش بیمه اجتماعی بودند که پس از روی کار آمدن دولت تدبیر  و امید تاکنون ۶ هزار و ۸۰۱ نفر دیگر خود را بیمه کرده اند.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۰ هزار و ۵۱۰ نفر از زنان روستایی و عشایری زیر پوشش بیمه اجتماعی هستند، افزود: تعداد زنان بیمه شده نیز در این مدت ۱۸۳ درصد رشد داشته است.

غلام زاده با بیان اینکه این صندوق هیچ محدودیتی برای جنسیت ها قائل نیست، افزود: فرهنگ بیمه باید در جامعه نهادینه شود تا تمامی اقشار از این فرصت استفاده کنند.

وی از رسانه ها خواست تا در این زمینه بیشتر اطلاع رسانی کنند و گفت: هم اکنون دولت به بیمه نگاه ویژه ای دارد و تلاش داریم تا تمامی اقشار جامعه روستایی، عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر از خدمات بیمه ای برخوردار شوند.

 روستاییان تنها چهار ماه حق بیمه می دهند

غلام زاده با بیان اینکه بیمه شدگان باید تنها چهار ماه حق بیمه پرداخت کنند، افزود: مابقی حق بیمه بیمه شدگان روستایی و عشایری که شامل هشت ماه می شود توسط دولت پرداخت می شود.

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی اظهار داشت: تمامی زنان و مردان متاهل و مجرد ساکن در روستا و مناطق عشایری، کشاورزان، زنبورداران، قالی بافان، و هنرمندان صنایع دستی غیر ساکن در روستا و شاغلان فصلی و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، رانندگان حمل بار و مسافر برون شهری، کارکنان مراکز و شرکت های وابسته به سازمان نظام مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی و نظام دامپزشکی می توانند خود را بیمه اجتماعی کنند.

غلام زاده افزود: بیمه شدگان با پرداخت حداقل ۱۵ سال حق بیمه در سال و به شرط سنی داشتن ۶۵ سال از مستمری پیری برخوردار می شوند، در صورت فوت به دلیل حادثه ناشی از کار بدون احتساب سابقه بیمه و در غیر اینصورت با داشتن یکسال سابقه و ۹۰ روز ارتباط بیمه ای در سال آخر، افراد تحت تکفل مشمول مستمری می شوند.

وی گفت: نقل و انتقال سوابق حق بیمه میان صندوق های بیمه اجتماعی شامل صندوق بیمه اجتماعی، تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری مطابق قوانین و مقررات صورت می گیرد.

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی اظهار داشت: در صورت وقوع حادثه ناشی از کار، بدون احتساب سابقه بیمه و در صورت وقوع غیر ناشی از کار و یا شروع بیماری پس از یک سال سابقه به شرط داشتن ۹۰ روز ارتباط بیمه ای، بیمه شده می تواند مشمول مستمری از کارافتادگی کلی شود، تعیین درصد از کار افتادگی توسط کمیسیون پزشکی سازمان تامین اجتماعی صورت می پذیرد.

غلام زاده افزود: زنانی که همسران آنان نیز بیمه هستند می توانند خود را بیمه کنند و هیچ منافانی ندارد و از خدمات بهره مند خواهند شد، حتی اگر زنانی که همسران آنان فوت شود و ازدواج مجدد نیز داشته باشند مستمری آنان قطع نخواهد شد حق بیمه شامل بیمه کننده می شود.

وی گفت: هم اینک ۵۷ هزار و ۱۶ نفر از روستاییان و عشایر خراسان شمالی زیر پوشش بیمه اجتماعی قرار دارند که این رقم در مقایسه با پیش از فعالیت دولت تدبیر و امید ۱۷۶ درصد رشد یافته است.

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی ضریب نفوذ بیمه اجتماعی روستایی در این استان را در ابتدای دولت یازدهم ۲۱.۵۳ درصد عنوان کرد و افزود: در دولت تدبیر و امید این ضریب ۳۷.۹۲ درصد افزایش یافته و به ۵۹.۴۶ درصد رسیده است.

وی اظهار کرد: بر این اساس ضریب نفود بیمه اجتماعی در استان در مقایسه با سال قبل از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید ۱۷۶ درصد رشد یافته است.

وی مزایای عضویت در صندوق را نیز مستمری پیری، مستمری بازماندگان، مستمری ازکارافتادگی کلی و نقل و انتقالات سوابق دانست.

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی افزود: هم اکنون ۲ هزار و ۲۵۰ نفر از افراد زیر پوشش صندوق مستمری بازماندگی و فوت دریافت می کنند که ماهیانه ۱۰ میلیارد ریال به حساب آنان واریز می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید